Kansainvälistyminen avain kasvuun – pk-yritysten odotukset viennin kehityksestä korkealla

Kansainvaelistyminenavainkasvuunpkyritystenodotuksetvienninkehityksestaekorkealla.jpg

Pk-yritysten suhdanneodotukset ovat kohentuneet. Kasvuhalukkuus on edelleen vahva, ja viennin määrän odotetaan nousevan voimakkaasti.

Pk-yritykset näkevät lähitulevaisuudessa pitkästä aikaa hieman valoa. Positiiviset odotukset heijastuvat kasvuhalukkuuteen, ja aiempaa useampi yritys tavoitteleekin kasvua: 9 prosenttia yrityksistä ilmoittaa olevansa voimakkaasti kasvuhaluinen ja 36 prosenttia suunnittelee kasvavansa mahdollisuuksiensa mukaan.

Pk-yritykset hakevat kasvua kansainvälisiltä markkinoilta, ja tutkimuksen mukaan viennin määrän ennakoidaankin nousevan seuraavan vuoden aikana nykyistä suuremmaksi. Positiivinen merkki kaikilla toimialoilla ovat lisääntyneet suunnitelmat kansainvälistymisrahoituksen hakemiseksi.

Ulkopuolista rahoitusta haetaan kuitenkin edelleen lähinnä käyttöpääomaksi, joskin investointien osuus on voimakkaasti kasvuhakuisilla yrityksillä jo hienoisessa kasvussa. Rahoituksen saatavuudessa ei ole tapahtunut muutoksia viime syksyn tuloksiin verrattuna. Merkkejä rahoitusehtojen helpottumisesta on kuitenkin näkyvissä, sillä yli 80 prosenttia rahoitusta hakeneista pk-yrityksistä kertoo, ettei rahoituksen saatavuus ollut esteenä hankkeen toteutumiselle.

- Euroalueen taloustilanteen kohentuminen näkyy aiempaa selkeästi vahvempina odotuksina vientituotteiden kysynnän suhteen. Suomalaisten pk-yritysten osuus viennistä jää tällä hetkellä alle EU:n keskiarvon, joten on erittäin tärkeää löytää se kansainvälistymispotentiaali, joka barometrin tulosten takana on, Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä sanoo.

Suomen Yrittäjät, Finnvera ja työ- ja elinkeinoministeriö tekevät Pk-yritysbarometrin yhteistyössä kaksi kertaa vuodessa. Tavoitteena on selvittää pienten ja keskisuurten yritysten toimintaa ja taloudellista toimintaympäristöä. Kevään 2016 barometri perustuu 6 000 pk-yrityksen vastauksiin.

Pk-yritysbarometri Suomen Yrittäjien sivuilla

Lisätietoja: