Kansainväliset pääomasijoittajat tutustuvat suomalaisiin kasvuyrityksiin

Enterprise Finland Venture Forum järjestetään tänään Espoossa.

Suomen Teollisuussijoitus, Tekes ja Finnvera ovat kutsuneet yhteistyössä Technopoliksen kanssa kansainvälisiä pääomasijoittajia tutustumaan lupaavimpiin suomalaisiin kasvuyrityksiin Espoon Innopoliin. Enterprise Finland Venture Forum -tapahtumassa tiukan seulonnan kautta valitut 26 yritystä esittäytyvät aamupäivän aikana kansainvälisille ja kotimaisille sijoittajille, minkä jälkeen yritykset ja sijoittajat jatkavat neuvotteluja kahden kesken.

”Suomalaiset innovaatio-organisaatiot haluavat tarjota suomalaisille kasvuyrityksille kanavan hankkia rahoitusta kotimaisten lähteiden lisäksi myös kansainvälisiltä pääomasijoittajilta.  Enterprise Finland Venture Forum tarjoaa suomalaisille yrityksille tehokkaan päivän päästä kansainvälisten sijoittajien tutkaruudulle”, kertoo johtaja Henri Grundstén Teollisuussijoituksesta.

Kansainvälisten pääomasijoittajien aktiivisuus suomalaisessa kasvuyrityskentässä on lisääntynyt merkittävästi parin viime vuoden aikana. Molempina vuosina 2011 ja 2012 kansainväliset pääomasijoittajat rahoittivat suomalaisia kasvuyrityksiä yli 60 miljoonalla eurolla. Ennakkotietojen mukaan vuonna 2012 kansainväliset sijoittajat sijoittivat suomalaisiin kasvuyrityksiin enemmän kuin suomalaiset sijoittajat.

Norjalainen Northzone Ventures on osallistunut myös aikaisempiin Enterprise Finland Venture Forumeihin. ”Olemme sijoittajana muutamassa suomalaisyrityksessä, ja etsimme koko ajan uusia sijoitusmahdollisuuksia. Enterprise Finland Venture Forum on erittäin hyvä tilaisuus tähän tarkoitukseen ja odotamme sitä innolla joka vuosi”, sanoo Northzonen osakas Bjørn Stray.

Enterprise Finland Venture Forum -tapahtuman avaa Tekesin pääjohtaja Pekka Soini ja keynote-puhujana tilaisuudessa esiintyy Yhdysvaltain suurlähettiläs Bruce Oreck. Tämän lisäksi Beneqin toimitusjohtaja Sampo Ahonen, joka esiintyi tilaisuudessa vuonna 2011, kertoo yleisölle yrityksensä kasvutarinan. Beneq sai viime vuonna 25 miljoonan euron pääomasijoituksen venäläiseltä Rusnanolta.

Enterprise Finland Venture Forum järjestetään osana Yritys-Suomi -palvelukokonaisuutta. Tilaisuuteen on tulossa n. 40 pääomasijoittajaa, joista puolet on ulkomaalaisia. Lisätietoja, ml. yrityslistaus, tapahtumasta löytyy osoitteesta: www.efvf.fi

Lisätietoja:
Henri Grundstén, johtaja, Teollisuussijoitus, puh: 050 431 0840, e-mail: [email protected]

Suomen Teollisuussijoitus Oy on valtion pääomasijoitusyhtiö, joka edistää pääomasijoitustoiminnan keinoin suomalaista yritystoimintaa, työllisyyttä ja talouden kasvua. Teollisuussijoitus sijoittaa pääomasijoitusrahastoihin ja suoraan kasvuyrityksiin. Pääomasijoituksia tarvitaan kohdeyritysten kasvun rahoitukseen, kansainvälistymiseen, yrityksistä versoviin uusiin liiketoimintahankkeisiin, merkittäviin teollisiin investointeihin sekä toimiala- ja yritysjärjestelyihin. Kohteena ovat kaikki toimialat. Yhtiö sijoittaa yhdessä yksityisten sijoittajien kanssa, enintään puolella sijoitettavasta pääomasta ja omistuksesta. Teollisuussijoituksen sijoitukset ovat yli 700 miljoonaa euroa. www.teollisuussijoitus.fi

Tekes – teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus on yritysten, yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten haastavien tutkimus- ja kehitysprojektien ja innovaatiotoiminnan rahoittaja ja aktivoija. Tekesin toiminta edistää yritysten kansainvälistä kilpailukykyä, luo perustaa työllisyydelle ja yhteiskunnan hyvinvoinnille, uudelle tiedolle, osaamiselle ja auttaa verkostoitumaan. Tekesillä on vuosittain käytettävissä avustuksina ja lainoina lähes 600 miljoonaa euroa tutkimus- ja tuotekehitysprojektien rahoitukseen, kasvuun ja kansainvälistymiseen. www.tekes.fi

Finnvera tarjoaa rahoitusta yritystoiminnan alkuun, kasvuun ja kansainvälistymiseen sekä viennin riskeiltä suojautumiseen. Vahvistamme suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä tarjoamalla lainoja, takauksia ja vientitakuita. Finnvera jakaa rahoitukseen sisältyvää riskiä muiden rahoittajien kanssa. Finnvera on valtion omistama erityisrahoittaja ja Suomen virallinen vientitakuulaitos Export Credit Agency (ECA). www.finnvera.fi

Technopolis Oyj on kiinteistöihin, toimitilojen vuokraukseen ja palveluihin erikoistunut pörssiyhtiö. Yhtiö on keskittynyt monikäyttäjäympäristöihin. Sen keskeinen toiminta-ajatus on yhdistää  liiketoimintaa tukevat palvelut nykyaikaisiin toimitiloihin ja tarjota asiakkaille joustavat toimintaympäristöt. Technopoliksen tiloissa toimii noin 22 000 ihmistä ja lähes 1 400 yritystä ja yhteisöä Suomessa, Venäjällä ja Virossa. Technopolis Oyj:n osake (TPS1V) on listattu NASDAQ OMX Helsinkiin. www.technopolis.fi