Heikko taloustilanne ei ole lannistanut kasvuhalukkuutta – rahoitus ei ole kasvun este

Yritysten kasvuhalukkuus on ennallaan, vaikka suhdanneodotukset ovat laskeneet selvästi. Rahoituksen kysyntä on lievässä nousussa, mutta investointien sijaan rahoitusta haetaan edelleen käyttöpääomatarpeisiin.

Heikko taloustilanne ei ole lannistanut kasvuhalukkuutta: joka kymmenes pk-yritys kertoo olevansa voimakkaasti kasvuhaluinen ja 37 prosenttia tavoittelee kasvua mahdollisuuksiensa mukaan.

– Nyt on tärkeää varmistaa, ettei yksikään kannattava hanke kaadu rahoituksen puutteeseen. Etsimme aktiivisesti kasvuhakuisia yrityksiä ja olemme mukana useissa valtakunnallisissa kasvuyrityshankkeissa. Yksi näistä on Team Finland LetsGrow -rahoitusohjelma, jossa tarjoamme vakuudetonta rahoitusta, Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä sanoo.

Kevään positiivisen vireen jälkeen yritysten arviot investointiensa kehittymisestä kääntyivät laskuun. Noin viidesosa pk-yrityksistä suunnittelee hakevansa rahoitusta seuraavien 12 kuukauden aikana investointien sijaan lähinnä käyttöpääomatarpeisiin. Rahoituksen hakemista suunnittelevien yritysten osuus on kuitenkin kolme prosenttia korkeampi kuin kevään tutkimuksessa. Erityisesti voimakkaasti kasvuhakuisten yritysten kiinnostus ulkoista rahoitusta kohtaan on noussut.

Rahoituksen yleisessä saatavuudessa ei tutkimuksen mukaan ole tapahtunut muutosta, mutta kolme neljäsosaa yrityksistä kertoi rahoitusehtojen tiukentuneen.

Finnvera voi olla mukana Venäjä-hankkeiden rahoituksessa

Ukrainan kriisi on aiheuttanut epävarmuutta Venäjän kanssa käytävässä kaupassa. Voimassa olevat sanktiot ovat vaikuttaneet myös kauppaa rahoittavien pankkien toimintaan. Finnvera seuraa tilannetta tarkasti.

Venäjä on ollut Finnveran suurin vientitakuumarkkina ja kansainvälistymisrahoituksen kohdemaa. Finnvera voi edelleen olla kattamassa poliittista ja kaupallista riskiä Venäjälle suuntautuvissa uusissa hankkeissa siltä osin, kun vientituote tai venäläinen asiakas ei ole EU-sanktioiden piirissä. Osallistumismahdollisuudet hankkeisiin arvioidaan aina tapauskohtaisesti.

– Finnvera voi myös tarjota käyttöpääomarahoitusta niille pk-yrityksille, joiden tilanne on notkahtanut Venäjän viimeaikaisten tapahtumien vuoksi. Finnveran rooli korostuu silloin, kun rahoituksen saatavuus yksityisiltä markkinoilta vaikeutuu tai yritysten tilanne heikkenee väliaikaisesti yleisestä taloustilanteesta johtuen, Pauli Heikkilä kertoo.

Suomen Yrittäjät, Finnvera ja työ- ja elinkeinoministeriö tekevät Pk-yritysbarometrin yhteistyössä kaksi kertaa vuodessa. Tavoitteena on selvittää pienten ja keskisuurten yritysten toimintaa ja taloudellista toimintaympäristöä. Syksyn 2014 barometri perustuu yli 5 800 pk-yrityksen vastauksiin.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Pauli Heikkilä, puh. 029 460 2400