Finnveran taseeseen kaksi uutta rahastoa

Finnvera Oyj:n toimintaa säänteleviä lakeja on muutettu siten, että yhtiön taseeseen perustetaan erilliset rahastot kotimaan toiminnan sekä vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan tulevien vuosien tappioiden kattamista varten. Lakimuutoksen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2007.

Nykykäytännön mukaan yhtiön vuosivoitto on siirretty sidottuun omaan pääomaan kuuluvaan vararahastoon. Mikäli vienti- ja erityistakaustoiminnan ns. erillistulos on ollut tappiollinen, tappio on katettu Valtiontakuurahastosta. Näin on tapahtunut yhden kerran eli Finnveran toiminnan aloitusvuonna 1999. Muina vuosina erillistulos on ollut positiivinen.

Lakimuutoksen voimaantulon jälkeen vientitakuu- ja erityistakaustappiot korvataan Valtiontakuurahastosta vasta sen jälkeen, jos uudessa yhtiön sisäisessä vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan rahastossa ei ole tarvittavia varoja.

– Uusi käytäntö parantaa Finnveran toiminnan läpinäkyvyyttä. Finnveran taseesta näkee tulevina vuosina suoraan, kuinka suuri puskuri yhtiöllä on toisaalta kotimaan toiminnan ja toisaalta vienti- ja erityistakaustoiminnan tulevia tappioita varten, varatoimitusjohtaja Aarno Järvinen toteaa.

Valtiontakuurahasto toimii jatkossakin puskurina yhtiön ja valtion budjettirahoituksen välissä tilanteessa, jossa vienti- ja erityistakaustoiminnasta aiheutuu niin suuri tappio, ettei yhtiön oma rahasto riittäisi sen kattamiseen.

Lakimuutos poistaa samalla teoreettisen mahdollisuuden, että aiempina vuosina kertyneitä, Finnveran vararahastoon siirrettyjä valtion vastuulla olevasta vientitakuu- ja erityistakaustoiminnasta kertyneitä voittoja voitaisiin käyttää kotimaan toiminnan tappioiden kattamiseen. Finnveran keväällä 2004 julkistetussa kansainvälisessä arvioinnissa kiinnitettiin huomiota tähän epäkohtaan. Käytännössä tätä ns. ristiinsubventointia ei ole tapahtunut Finnveran toiminnan aikana.

varatoimitusjohtaja Aarno Järvinen, puh. 020 460 7224 tai 040 706 7800