Finnveran kotimaan rahoituksen kysyntä kasvaa

Finnveran ja Suomen Yrittäjien Pk-barometrin mukaan yritysten ulkoisen rahoituksen kysyntä on lievässä kasvussa. Finnverassa kotimaan rahoituksen kysyntä sen sijaan on kasvanut viime vuoden alkuun verrattuna jo 24 prosenttia.

- Finnveran kotimaan rahoituksen kysynnän kasvu kertoo siitä, että yksityiset rahoittajat hakevat riskinjakajaa rahoitukselleen yhä enemmän, sanoo Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä. Finnveralta haetaan edelleen rahoitusta myös investointeihin, vaikka erityisesti käyttöpääomarahoituksen kysyntä on kasvanut.

Kyselyn mukaan 25 prosenttia pk-yrityksistä aikoo hankkia ulkoista rahoitusta seuraavan 12 kuukauden aikana, mikä on kolme prosenttiyksikköä enemmän kuin viime syksynä.
Vastanneista 32 prosenttia aikoo hakea rahoitusta Finnveralta. Erityisesti teollisuusyritykset aikovat kääntyä Finnveran puoleen. Myös voimakkaasti kasvuhakuiset yritykset aikovat hakea rahoitusta muita useammin Finnveralta (43 %).

Finnveran mahdollisuuksia vastata kannattavaksi arvioidun liiketoiminnan rahoituskysyntään on merkittävästi parannettu tänä vuonna. Eduskunnassa on nyt käsittelyssä Finnveraa koskevat lait, joilla Finnveran rahoituskattoja sekä kotimaan että viennin rahoituksessa nostetaan. Tämä on Pauli Heikkilän mukaan tärkeää siksi, että Finnveran vastuiden rajat eivät estä rahoituksen myöntämistä, jos kysyntä entisestään kasvaa.

Viime viikon lopulla Finnverassa käyttöön otettujen suhdannetuotteiden kysyntä on ollut vilkasta. Ensimmäiset suhdannelainat ja -takaukset myönnettiin jo viime perjantaina. Suhdannetuotteet on tarkoitettu enintään 1 000 henkilöä työllistäville yrityksille, joiden maksuvalmius tai kannattavuus on heikentynyt rahoituskriisiä seuranneen taloudellisen laskusuhdanteen takia. Suhdannelainoja ja -takauksia voidaan myöntää seuraavan kolmen vuoden ajan enintään 900 miljoonaa euroa.

Pk-yritysbarometrin aineisto Suomen Yrittäjien sivuilla

toimitusjohtaja Pauli Heikkilä, puh. 020 460 7321