Finnvera tehostaa vientiluottojen lahjonnanvastaisia toimia

OECD:n vientiluottoryhmän juuri voimaantullut sopimus tehostaa vientiluottojen lahjonnanvastaisia toimia. Sopimus pohjautuu aikaisempaan vuoden 2000 sopimukseen, jonka mukaan viejiltä vaaditaan vientikauppakohtainen lahjonnanvastainen vakuutus haettaessa Finnveran vientitakuuta tai Suomen Vientiluotto Oy:n korontasausta.

Uusina asioina tutkitaan muun muassa, esiintyykö viejä Maailmanpankin tai muiden suurimpien kansainvälisten rahoituslaitosten lahjontaa koskevilla ns. "mustilla listoilla" tai onko viejä tai hänen agenttinsa syytteessä tällä hetkellä tai tuomittu lahjonnasta jossain maassa viimeisen viiden vuoden aikana. Jos vientikaupassa lahjonnasta tulee esille uskottavaa ja riittävää näyttöä, asiasta ilmoitetaan viranomaisille.

Vientitakuuta ei myönnetä, jos hakemusvaiheessa vientikauppa voidaan näyttää lahjomalla aikaansaaduksi. Mikäli takuun myöntämisen jälkeen pystytään osoittamaan viejän osallistuneen lahjontaan, takuukorvaus evätään viejältä tai nostetut luottovarat peritään takaisin.

Lisätietoja:
Apulaisjohtaja Pekka Karkovirta puh. 020 460 7270