Finnvera takasi Nokian matkapuhelinverkon toimituksia Intiaan

Finnveran myöntämä USD 95 miljoonan vientitakuu on ensimmäinen Nokian Intiaan suuntautuville verkkotoimituksille. Tämä Finnveran takaama luotto on osa telesektorin suurimpia rahoitusjärjestelyjä viime vuonna.

Finnvera on taannut USD 95 miljoonan suuruiset poliittiset ja kaupalliset riskit ostajaluottojärjestelyssä yhdelle Intian suurimmista teleoperaattoreista, Bharti Tele-Ventures Ltd-konsernille. Takuu on ensimmäinen, jonka Finnvera on myöntänyt Nokian Intiaan suuntautuville toimituksille. ABN Amro Bank N.V:n järjestämän USD 100 miljoonan suuruisen luoton laina-aika on 10 vuotta ja luotonantaja on Finnfund.

Finnveran takaama luotto on osa Bhartin USD 354 miljoonan rahoitusjärjestelyä, jota on takaamassa myös Ruotsin takuulaitos EKN (Exportkreditnämnden). ABN Amron Bhartille järjestämä rahoitus on telesektorin suurimpia kansainvälisiä rahoitusjärjestelyjä viime vuonna.

Bharti laajentaa toimintaansa Intian nopeasti kasvavilla matkapuhelinmarkkinoilla ja sillä oli lähes 10 miljoonaa matkapuhelintilaajaa marraskuussa 2004. Intian matkapuhelintilaajien kokonaismäärä on noin 40 miljoonaa. Matkapuhelintiheys on Intiassa vielä alle 4 prosenttia.

varatoimitusjohtaja Topi Vesteri, puh. 020 460 7238
rahoituspäällikkö Juhani Mononen, puh. 020 460 7353