Finnvera paransi vientitakuiden takuukatekäytäntöään

Finnvera on ottanut vientitakuutoiminnassaan käyttöön uuden, korotetun kaupallisen riskin takuukatteen. Katteella tarkoitetaan osuutta, joka tulee Finnveran maksettavaksi sen takaamista vientikaupoista, jos niistä syntyy luottotappioita.

Uudistus takaa osaltaan Finnveran vientitakuujärjestelmän säilymisen kansainvälisesti kilpailukykyisenä. – Asiakkaillemme ja rahoittajille tämä tarkoittaa, että heidän vientikauppoihin kohdistuvat riskinsä pienenevät. Yritykset saavat meiltä paremman tuotteen, varatoimitusjohtaja Topi Vesteri kertoo.

Yksityisen yritysriskin perustakuukate nostettiin 85 prosentista 90 prosenttiin ja yksityisen pankkiriskin 90 prosentista 95 prosenttiin. Uudistus koskee keskeisiä vientitakuutyyppejä eli ostajaluottotakuuta, luottoriskitakuuta, vastatakuuta ja remburssitakuuta.

Tapauskohtaisesti kaupallisen riskin takuukatetta voidaan entiseen tapaan myös alentaa riittävän riskinjaon turvaamiseksi.

varatoimitusjohtaja Topi Vesteri, puh. 020 460 7238 tai 0400 702 002
asiantuntija Eeva-Maija Pietikäinen, puh. 020 460 7279 tai 040 716 6622