Finnvera mukana paikallisvaluuttamääräisessä vientiluottojärjestelyssä etelä-afrikkalaiselle Transnet Ltd.:lle

Finnvera on solminut 5.5.2009 Barclays Bank plc:n kanssa ostajaluottotakuusopimuksen Etelä-Afrikan randi-määräiselle (ZAR), yhteensä 915 miljoonan (noin EUR 80 miljoonaa) suuruiselle vientiluottojärjestelylle. Tämä on Finnveran ensimmäinen toteutunut vientitakuu paikallisvaluuttamääräiselle vientiluotolle ja ensimmäinen vientitakuulaitoksen takaama vientiluotto Transnet Ltd.:lle.

Finnveran takaamalla vientiluotolla rahoitetaan osa Transnet’in viisivuotista, ZAR 80 miljardin suuruista investointiohjelmaa. Vientiluotto käytetään Kalmar Industries Oy Ab:n toimittamien konttilukkien ja RTG-nosturien rahoitukseen. Kalmar toimittaa edellä mainittuja laitteita Transnet’in kolmeen satamaan, jotka sijaitsevat Durbanissa, Ngqurassa ja Cape Town’issa. Transnet Ltd. on integroitu kuljetusalan yhtiö, joka vastaa Etelä-Afrikan satama-, raide-, öljy- ja kaasuputki-infrastruktuurista.

Barclays Capital on kokonaisvientiluottorahoituksen järjestäjä. Barclays Capital toimi Transnet’in neuvonantajana ja yhdessä Absa Capital’in kanssa Kalmarin kauppoja koskevan vientiluottojärjestelyn pääjärjestäjänä ja allekirjoittajana. Vientiluottojärjestely sisältää neljä erillistä lainaa, joiden takaisinmaksuajat ulottuvat maksimissaan kymmeneen vuoteen. Niillä rahoitetaan myös Kalmarin muista maista tulevia toimituksia Finnveran suomalaista intressiä koskevan politiikan mukaisesti.

Rahoitusjohtaja Tuukka Andersén, puh. 020 460 7351
Rahoituspäällikkö Jukka Liimatainen, puh. 020 460 7253