Finnvera merkittävästi mukana yritysten sukupolvenvaihdoksissa

Pk-barometrin mukaan sukupolven- tai omistajanvaihdos on tapahtunut 16 prosentilla pk-yrityksistä viimeisen viiden vuoden aikana. Vastaava vaihdos on odotettavissa vielä noin 40 000 pk-yrityksessä seuraavan viiden vuoden aikana. Finnveran yrittäjälainoja, joita voidaan käyttää muun muassa sukupolven- vaihdostilanteissa, myönnettiin jo viime vuonna lähes kaksinkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna.

Finnvera on voinut myöntää yrittäjälainoja syyskuun 2001 alusta lähtien, ja sen edeltäjää perustamislainaa vuodesta 1992 lähtien. Yrittäjälaina myönnetään yrittäjälle tai toimivan tai toimintaansa aloittavan yrityksen osakkaille henkilökohtaisena lainana yhtiön osuuksien ostamiseen tai osakepääoman korottamiseen. Perustamislainaa voitiin käyttää vastaaviin tarkoituksiin vain yhtiötä perustettaessa.

Yrittäjälainan kysyntä yllätti
Yrittäjälainan suosio ylitti odotukset. Jo vuonna 2001 syyskuun alusta joulukuun loppuun mennessä yrittäjälainoja myönnettiin 5,9 miljoonaa euroa, mikä oli enemmän kuin mitä perustamislainoja oli myönnetty yhteensä (4,3 miljoonaa euroa) vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana.

Vuoden 2002 aikana yrittäjälainoja myönnettiin yhteensä 18 miljoonaa euroa ja 679 kappaletta. Lainan keskimääräinen koko oli noin 26 500 euroa. Aluekonttoreittain lainakoko vaihteli noin 18 000 eurosta noin 38 000 euroon.

Lainoista 65 prosenttia myönnettiin alle 10 henkilöä työllistävien yritysten liiketoimintasiirtojen rahoittamiseen. Aloittaville yrityksille lainoja myönnettiin noin 31 prosenttia, loput myönnetyistä yrittäjälainoista käytettiin muihin omistusjärjestelyihin, pääasiassa sukupolvenvaihdoksiin.

Nuorten yrittäjien osuus kasvanut hieman
Nuorten omistamille yrityksille yrittäjälainoja myönnettiin 1,9 miljoonaa euroa. Nuorten omistamat yritykset kasvattivat hieman suhteellista osuuttaan vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Nuorten omistamille yrityksille rahoitusta myönnettiin vuoden 2002 aikana kaikkiaan 18,9 miljoonaa euroa, josta yrittäjälainojen osuus oli 10, naisyrittäjälainojen 14 ja pienlainojen osuus 27 prosenttia. Kasvutakausten osuus oli vastaavasti 9 prosenttia. Kappalemääräisesti tarkasteltuna nuorten osuus myönnetyistä yrittäjälainoista oli 15 prosenttia.

Yrityksiä perustettiin myös jatkamaan toisen yrityksen toimintaa. Tähän tarkoitukseen yrittäjälainoista myönnettiin 11 prosenttia myönnetyistä lainoista. Yrittäjälainoista 42 prosenttia kohdistui toimivien yritysten osakepääoman tai yhtiömiesosuuksien

järjestelyihin ja 15,8 prosenttia toimivien yritysten omistajavaihdoksiin. Konkurssiin menneiden yritysten toiminnan jatkamiseen rahoituksesta kohdistui alle prosentti.

Yrittäjälainoista lähes puolet kohdistui teollista toimintaa harjoittavien yritysten liiketoiminnan siirtoihin tai oman pääoman vahvistamiseen. Yrityspalveluyritysten liiketoimintasiirtoihin myönnettiin rahoituksesta 20 prosenttia ja vähittäis- ja tukkukauppaan 14 prosenttia. Viime vuoteen verrattuna yrityspalveluyritysten suhteellinen osuus on hieman noussut.

kehityspäällikkö Anneli Soppi, puh. 020 460 3709