Finnvera Matkailunkehitys Nordian enemmistöomistajaksi

Finnvera Oyj on 12.12.2003 tehdyllä kaupalla ostanut Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitralta 26,67 prosenttia Matkailunkehitys Nordia Oy:n osakkeista. Finnveran omistusosuus on kaupan jälkeen 60 prosenttia. Kauppa liittyy pääomasijoitustoiminnan järjestelyyn valtio-omisteisten erityisrahoitusyhtiöiden kesken.

Matkailunkehitys Nordia Oy on alueellisesti toimiva pääomasijoitusrahasto, joka tekee sijoituksia matkailu- ja vapaa-ajan palveluita tarjoaviin yrityksiin. Yhtiön toiminnassa on keskeisenä periaatteena ollut sijoituskohteiden tuloksellinen kehittäminen yhdessä yrittäjien kanssa. Yhtiön toiminta on viime vuosina ollut pääomasijoitustoimialan yleisestä tilanteesta poiketen verrattain kannattavaa ja tuloksellista. Rahaston hallinnoinnista ja sijoituskohteiden kehittämisestä vastaa Nordia Management Oy.

Yhtiöllä on tällä hetkellä sijoituksia 18 yrityksessä. Sijoituskohteet työllistivät viime vuonna vakinaisesti noin 900 henkilöä ja sesonkiaikana 1 300 henkilöä pääasiassa Pohjois-Suomessa.

kenttäjohtaja Veijo Ojala, Finnvera Oyj, puh. 020 460 7405
kehitysjohtaja Vesa Lehtomäki, Sitra, puh. (09) 6189 9287