Finnvera edelleen vahva aluepoliittinen toimija

Valtiontalouden tarkastusviraston tänään julkistamassa tarkastuskertomuksessa esitetään, että Finnveran tulee jatkossa kiinnittää selkeämmin huomiota rahoitettavien hankkeiden alueelliseen sijoittumiseen. Finnveran asiakasosuus yrityskannasta on aluepoliittisilla tukialueilla perinteisesti ollut selvästi korkeampi kuin kasvukeskuksissa.

Finnveralle on jo yhtiötä perustettaessa määritelty lainsäädännössä kolme perustehtävää: pk-yritysten riskirahoitus ja kehittäminen, yritysten kansainvälistäminen ja viennin edistäminen sekä valtion aluepoliittisten tavoitteiden edistäminen.

Finnveran asiakasosuus yrityskannasta oli kesäkuussa 2002 esimerkiksi Lapissa 18,6 prosenttia, Pohjois-Savossa 17,5 prosenttia ja Kainuussa 16,9 prosenttia. Kasvukeskuk-sissa, esimerkiksi Tampereella, osuus oli 13,6 prosenttia, Turussa 9,1 prosenttia ja Helsingissä 4,1 prosenttia.

Jos tarkastellaan Finnveran asiakasosuutta teollisuudessa, osuus kasvaa. Teollisuusyrityksissä Finnveran asiakasosuus oli Lapissa 31 prosenttia, Pohjois-Savossa 32 prosenttia ja Kainuussa 32 prosenttia. Vastaava osuus kasvukeskusten yrityksistä, esimerkiksi Tampereen seutukunnassa oli 22 prosenttia, Turun seutukunnassa 16 prosenttia ja Helsingin seutukunnassa 10 prosenttia.

Finnveran tehtävä valtion aluepolitiikan toteuttajana perustuu valtion korkotukea sisältäviin lainoihin sekä siihen, että yhtiö ottaa tukialueilla enemmän riskiä kuin muualla maassa. Tämän mahdollistaa alueittain porrastettu luotto- ja takaustappiositoumus, jonka perusteella valtio korvaa suuremman osan syntyneistä luotto- ja takaustappioista tukialueilla kuin maan muissa osissa. Näin Finnvera on voinut tukialueilla ottaa enemmän rahoitusriskiä varmistaakseen osaltaan yrityksille tasavertaiset toiminta- ja kehittymismahdollisuudet kaikkialla Suomessa.

Finnvera aloitti toimintansa vuonna 1999. Sen jälkeen kauppa- ja teollisuusministeriö ja Finnvera ovat yhdessä kehittäneet yhtiölle mittareita, joilla voidaan mitata omistaja- ja elinkeinopoliittisten tavoitteiden toteutumista. Kehitystyö jatkuu edelleen.

Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskertomuksessa otetaan kantaa myös Finnveran ja Suomen Teollisuussijoituksen keskinäiseen työnjakoon, jossa on raportin mukaan päällekkäisyyksiä. Yhteistyö Teollisuussijoituksen kanssa on käytännön kenttätyössä sujunut hyvässä yhteisymmärryksessä. Alueellisia pääomasijoitusrahastoja koskeva selvitystyö on parhaillaan tekeillä kauppa- ja teollisuusministeriössä. Ratkaisun odotetaan syntyvän lähiaikoina.

Toimitusjohtaja Markku Mäkinen, puh. 020 460 7321
Viestintäpäällikkö Eila Alajoki, puh. 020 460 7235