Finnvera äkillisen rakennemuutoksen alueilla

Valtioneuvosto nimesi vastikään rakennemuutosalueiksi Nivala-Haapajärven ja Siikalatvan seutukunnat sekä Salon seutukunnan. Tällä hetkellä alueita on yhteensä neljätoista eri puolilla Suomea. Äkillisen rakennemuutoksen alueella tarkoitetaan sellaista seutukuntaa, jolla toiminut merkittävä yritys on supistanut toimintaansa tai on kokonaan lopettamassa. Finnvera on lisännyt riskinottoa ja käyttää joustavia rahoitusehtoja rakennemuutosalueilla yritysten toimintaedellytysten turvaamiseksi.

– Pyrimme rahoittamaan kaikki kannattaviksi arvioimamme hankkeet. Suhdannerahoituksemme on erityisesti tarkoitettu yrityksen rahoitustilanteen kohentamiseen taantuman aikana, sanoo varatoimitusjohtaja Veijo Ojala Finnverasta.

Tämänhetkisessä taloustilanteessa erityisesti Finnveran suhdannerahoitustuotteet ja myös muut rahoitustuotteet soveltuvat hyvin hankkeiden rahoittamiseen rakennemuutosalueilla. Lainojen ja takausten lisäksi Finnvera voi tytäryhtiöidensä kautta tehdä pääomasijoituksia alueellisiin rahastoihin tai suoraan yrityksiin. Hankkeet voivat liittyä joko investointeihin tai käyttöpääoman tarpeeseen.

Finnvera voi olla mukana rahoittamassa äkillisen rakennemuutoksen alueilla toimivia yrityksiä tai yrittäjiksi aikovia heti kriisin alkuvaiheessa.
– Otamme huomioon rahoituspäätöksiä tehdessämme myös työllisyysnäkökohdat. Kokemuksemme ovat olleet aiemmin nimetyillä rakennemuutosalueilla myönteisiä työpaikkamenetyksiä korvaavan yritystoiminnan osalta, Veijo Ojala kertoo.

Valtio on parantanut Finnveran riskinottomahdollisuuksia äkillisen rakennemuutoksen alueilla. Näillä alueilla Finnveralle mahdollisesti syntyvistä luottotappioista valtio korvaa aiempaa suuremman osan.

– Otamme hallitusti riskiä ja täydennämme rahoitusmarkkinoita. Olemme rahoittamassa perustaltaan terveitä ja kannattavia hankkeita, Veijo Ojala toteaa.

varatoimitusjohtaja Veijo Ojala, puh. 020 460 7405 tai 0400 672 401
liiketoimintapäällikkö Unto Väkeväinen, puh. 020 460 7346 tai 040 706 8058