Content Section
Artikkelit

Energia imee yritykset yhteen Vaasassa - Rahoitus usein isossa roolissa vientikaupoista kilpailtaessa

Published date

Pohjanmaalle on syntynyt vuosien aikana poikkeuksellinen yrityskeskittymä, jossa yritykset ruokkivat toinen toistaan kasvuun. Yhteisenä nimittäjänä klusterille on energia. Wärtsilä on yksi vientivetureista. Kasvuyritys WE Tech aikoo leikata laivojen öljynkulutusta kolmanneksella, kertoo toimitusjohtaja Mårten Storbacka.

Energiaklusterin luvut ovat vakuuttavat. Klusteriin kuuluu noin 150 yritystä, joiden yhteenlaskettu liikevaihto on yli neljä miljardia euroa. Yrityksissä työskentelee 11 000 työntekijää, heistä yli tuhat tuotekehityksessä.

Yksi Vaasan alueen kovista kasvuyrityksistä on laivojen energiatehokkuuden parantamiseen erikoistunut WE Tech. Yrityksen visiona on leikata laivojen öljynkulutusta globaalisti kolmanneksella.

Toimitusjohtaja Mårten Storbacka pitää Vaasan vahvuutena laajaa osaajien verkostoa. Yhtiön ydinjoukko oli töissä muissa klusteriyrityksissä ennen WE Techin perustamista.

- Hyödynnämme toinen toisiamme. Win-win-strategia on täällä aika voimakasta, Storbacka sanoo.

WE Tech käyttää kestomagneetti- ja taajuusmuuttajateknologiaa. Yksinkertaistettuna laivoihin asennettava akseligeneraattori tuottaa sähkön, kun laiva liikkuu merellä. Laivan apumoottorit voi sammuttaa ja polttoaineen kulutus laskee.

Yhtiön kumppaneina ovat muun muassa tuulivoimayritys The Switch ja Danfoss Drives eli entinen Vacon.

- Olemme meidän alamme veturi. Hoidamme asiakkaalle koko elinkaaren, aina myynnistä huoltoon, Storbacka kertoo.

Veturin rooli ja kumppanuus isompien yritysten kanssa kiinnostaa myös alihankkijoita. Toimitusjohtajan mukaan pienemmät yritykset haluavat tehdä yhteistyötä ja toisaalta WE Tech kartoittaa itsekin koko ajan sopivia kumppaneita.

WE Techin liikevaihto oli viime vuonna 6,2 miljoonaa euroa ja tälle vuodelle ennuste on 12 miljoonaa euroa. Kasvupotentiaalia on paljon, sillä rahtilaivoja tilataan vuosittain satoja.

- Kilpailijamme ovat isoja kansainvälisiä yrityksiä. Olemme kuitenkin keihäänkärkeä tekniikassa. Meillä on nykyään myös erinomainen referenssilista jo myydyistä projekteista. Potentiaalinen asiakas katsoo, mitä ollaan saatu aikaiseksi. Lisäksi hyödynnämme kumppaneidemme huoltoverkostoa. Verkostomme kattaa yli 50 maata, Storbacka sanoo.

Veturit opettavat

Suomen energiaviennistä lähes kolmasosa on lähtöisin Vaasan alueelta. Finnveran Länsi-Suomen alueen aluepäällikön John Ericksonin mukaan veturiyritysten, kuten Wärtsilän, vaikutus näkyy tilastoissa.

- Veturien ansiosta Vaasaan on syntynyt paljon muitakin yrityksiä, jotka ovat kasvaneet. Esimerkiksi insinööritoimistoja, komponenttivalmistajia ja ohjelmistotaloja, Erickson luettelee.

Myös Wärtsilä ja muut veturit tekevät keskenään yhteistyötä. Wärtsilän Vaasassa toimiva Energy Solutions -yksikkö toimittaa maailmalle muun muassa kaasu- ja öljyvoimalaitoksia. Voimalaitoksen ydin on Wärtsilän itse kehittämä moottori, mutta Energy Solutions myy aina asiakkaalle kokonaisratkaisun, jota Wärtsilän Services-yksikön tuki voimalan koko elinkaarelle täydentää. Moottorin ympärille syntyy voimalaitosratkaisu alihankinta- ja kumppaniverkoston avulla.

- Meillä on keskeinen rooli, sillä me mahdollistamme vientikaupan. Paketoimme kaiken yhteen, vahvistaa Wärtsilän rahoitusjohtaja Tuomas Haapakoski.

Alihankkijat pääsevät Wärtsilän avulla kiinni kansainväliseen bisnekseen.

- Koko ketjun pitää täyttää kansainvälinen laatu- ja vaatimustaso, ja samoin rahoituskumppaniemme täytyy olla kilpailukykyinen globaaleilla markkinoilla, Haapakoski sanoo.

Erilaiset rahoitustarpeet

Jopa satojen megawattien laitostoimitukset eivät ole nappikauppaa. Tänä vuonna Wärtsilä on julkistanut kauppoja voimalaitostoimituksista esimerkiksi Indonesiaan. Yhtiöllä on toimituksia ympäri maailmaa.

- Asiakkaiden paine laitosten rahoituksesta kohdistuu myös meille etenkin kehittyvissä maissa. Hankkeet ovat isoja ja asiakkaat tarvitsevat kilpailukykyistä rahoitusta, Haapakoski kertoo.

Rahoitus on usein isossa roolissa vientikaupan varmistamisessa Suomeen. Finnveran Suuryritykset-yksikön rahoituspäällikön Petri Vartiaisen mukaan Finnveraa tarvitaan rahoituksen järjestämiseen, sillä ostajat ovat pääasiassa kehittyvän ja kasvavan talouden maissa. Hankkeista kilpailevilla laitetoimittajilla on useimmissa tapauksissa tarjota oman maansa vientitakuulaitoksensa tuki.

- Tyypillinen rahoituspaketti liikkuu 50–100 miljoonan euron haarukassa, ja takaisinmaksuaika on yleensä 8–12 vuotta, Vartiainen sanoo.

Ensikontaktin Finnveraan tekee pääsääntöisesti viejä. Finnveran takaamassa ostajaluotossa myyjä saa rahansa voimalaitoksen luovutushetkeen mennessä. Ostaja rahoittaa investoinnin pitkäaikaisella luotolla, jonka Finnvera takaa ostajaluoton myöntäneelle pankille. 

Finnveran tytäryhtiö Suomen Vientiluotto Oy voi myös tarvittaessa rahoittaa luoton ja tarjota luotolle korontasauksen . Lisäksi projektirahoitus on yksi vaihtoehto.

Vientiä harjoittaville pk-yrityksille on niin ikään tarjolla useita rahoitusvaihtoehtoja. Samalla tarpeet vaihtelevat. Osa tarvitsee valmistuksen aikaista rahoitusta, osa puolestaan haluaa varmistaa toimituksen jälkeiset saatavansa. Esimerkiksi WE Tech käyttää rahoitusratkaisuna vastatakuuta . Vastatakuulla viejä voi vakuuttaa ulkomaisen ostajan hyväksi annettavia vakuuksia, kuten tarjous-, ennakon-, toimitus- ja vastuuajan takauksia.

Finnveran Erickson sanoo, että tärkeintä on olla ajoissa rahoittajaan yhteydessä.

- Viennin, kuten myös valmistusaikaisen rahoituksen määrät ovat nousussa. Yritykset ovat oivaltaneet mahdollisuutemme rahoittaa ja vakuuttaa vientiä. Kotimaiset alihankkijat puolestaan tarvitsevat rahoitusta käyttöpääomaan volyymien kasvaessa ja palkatessaan uutta henkilökuntaa, Finnveran Erickson sanoo.

FAKTA: Viennin veturit, Pohjanmaa

 

  • Vaasan energiaklusterin muodostaa noin 150 yritystä, joiden yhteenlaskettu liikevaihto on yli neljä miljardia euroa. Klusterin liikevaihdosta noin 80 prosenttia kertyy viennistä.
  • Yrityksissä työskentelee noin 11 000 henkilöä, joista yli tuhat tuotekehityksessä.
  • Pohjanmaalla on myös toinen klusteri, joka on osa Keski-Pohjanmaalla Kokkolassa sijaitsevaa bioenergian ja kemian teollisuuden klusteria.
  • Tullin tilastojen mukaan Pohjanmaan osuus koko Suomen viennistä on kuusi prosenttia.
  • Lue lisää vientikaupan luottoriskeistä täältä .
  • Lue lisää käyttöpääomaratkaisuista täältä .
  • Lue lisää ostajaluotoista täältä .

Teksti: Kimmo Koivikko

Jaa sivu: