Finnveralta vientitakuita MegaFonin Venäjän toimituksille

Citibank N.A. ja ING Bank N.V. ovat järjestäneet Venäjän kolmanneksi suurimmalle matkapuhelinoperaattorille OJSC MegaFonille (MegaFon) kolme vientitakuin katettua luottoa, joiden yhteenlaskettu määrä on 279,7 miljoonaa US-dollaria. Vientiluotot on toteutettu kolmena eri luottojärjestelynä, joihin Finnveran lisäksi osallistui Ruotsin EKN:n ja Saksan Euler Hermes.

Finnvera on tämän rahoitusjärjestelyn suurin yksittäinen riskinottaja 135 miljoonan US-dollarin luotolla. Ruotsalaisen EKN:n vientiluotto on 53,5 miljoonaa US-dollaria ja saksalaisen Euler Hermesin 75,6 miljoonaa euroa, josta se on jälleenvakuuttanut osan Itävallan ja Italian vientitakuulaitoksilla.

MegaFon laajentaa toimintaansa Venäjän nopeasti kasvavilla matkapuhelinmarkkinoilla ja rahoittaa luotoilla toimitussopimuksia, jotka se on solminut Nokian, Ericssonin ja Siemen-sin kanssa. Verkon laitteet toimitetaan Suomesta, Ruotsista, Saksasta, Itävallasta ja Italiasta.

MegaFonilla oli maaliskuun 2004 lopussa noin 7,7 miljoonaa matkapuhelintilaajaa. Koko Venäjällä oli toukokuun 2004 lopussa noin 47 miljoonaa matkapuhelintilaajaa ja matkapuhelintiheys oli yli 30 prosenttia.

liiketoimintajohtaja Topi Vesteri, puh. 0400 702 002