Sök i finnvera.fi

SMF-företag

Har du för avsikt att grunda eller köpa ett företag, investera eller satsa utomlands?

Läs mer Tillbaka

Storföretag

Allt om exportgarantier och -krediter samt om våra övriga lösningar som främjar internationalisering

Läs mer Tillbaka

Ägarbyte

Har du planer på att sälja eller köpa ett företag? Ett ägarbyte väcker frågor både hos säljaren och köparen. Vad är ditt företag värt? Vad borde du som köpare beakta när det gäller ett företagsköp och var får du den finansiering du behöver? Vi har sammanställt information om detta på ett ställe.

Se mer

Framåt tillsammans

Vi erbjuder finansiering då företagsverksamheten inleds, växer och internationaliseras samt som skydd mot exportrisker.

Välkommen med.
Titta på videon Läs mer om Finnvera

Begynnelseborgen för nystartade företag

Begynnelseborgen är avsedd för nystartade företag som överensstämmer med EU:s definition av SMF-företag. Banken ansöker för företagets räkning elektroniskt om begynnelseborgen från Finnvera och Finnvera fattar sitt borgensbeslut utgående från denna ansökan.

Läs mer

Företagsförvärv

Vid företagsarrangemang behövs finansiering vanligen för att betala köpesumman, för investeringar och för driftskapitalet. Dessa kan finansieras med Finnveras lån och borgen.

Läs mer
Nyheter
31.05.2016
Den nya finansieringsmodellen blev genast populär

Finnveras begynnelseborgen har sökts för 1 600 finansieringsprojekt under det första året. Enligt en företagare är borgen praktisk för nystartade företag.Bankerna och företagarna har hittat Finnveras begynnelseborgen som varit tillgänglig i något över ett år.Teamchef Leena Waarna berättar att bankerna har skickat Finnvera ansökningar om begynnelseborgen för 1 600 finansieringsprojekt.Banken ansöker om begynnelseborgen för företagarens räkning, vilket betyder att företagaren sköter sina ärenden endast med den egna banken. Finnveras borgensandel kan vara högst 80 procent, men beloppet av begynnelseborgen som beviljas ett företag kan vara sammanlagt högst 80 000 euro.– Begynnelseborgen lämpar sig också väl för mindre projekt på till exempel 30 000–50 000 euro. Det finns alltså ingen anledning för företagarna att bli förlamade även om de inte har de säkerheter som banken kräver, säger Waarna.Hon uppmanar nya företagare att först kontakta de lokala rådgivningstjänsterna. Där får de information till exempel om konkurrenssituationen i området och branschen.Företagens startkostnader och finansieringsbehov varierar kraftigt.I servicebranschen räcker till exempel några tio tusen euro som driftskapital i startskedet, medan det behövs betydligt mer pengar för investeringsbehoven i produktionsprojekt.– Företagarna kan beräkna sina kostnader ganska bra på förhand. Omsättningsprognoserna blir däremot lätt alltför optimistiska. Man föreställer sig att omsättningen börjar inflyta snabbt och betalningsplanerna görs upp enligt denna föreställning, säger Waarna.– Tack vare realistiska totalkalkyler och rätt dimensionerad kredit jämte amorteringstider kan en ny företagare undvika de värsta fallgroparna, fortsätter Waarna.En snabbare startHelsingforsföretagaren Tuure Parkkinen lovordar begynnelseborgen.– Begynnelseborgen var sällsynt praktisk då banken ansökte om den för vår räkning. Företagaren slapp nästan allt papperskrig. Vi beslutade till sist att lyfta 25 000 euro, minns Parkkinen.Tillsammans med sina partners grundade han i slutet av november i fjol företaget ResQ Club. Med hjälp av den digitala tjänsten som företaget utvecklat får konsumenterna information om mat som eventuellt kommer att gå till spillo i restauranger, bagerier, kaféer och hotell.Viai tjänsten får konsumenterna chansen att köpa mat som är till och med mer än 50 procent billigare. Samtidigt minskar restaurangernas spill.Parkkinen berättar att de inte hade mycket egna besparingar när de grundade företaget.– Även om man själv skulle utföra arbetet utan lön uppstår det ofrånkomligen kostnader i början. Nu fick vi igång allt snabbare.Tjänsten som ResQ Club tillhandahåller har från första början väckt intresse såväl hos investerare som konsumenter.Bolaget offentliggjorde en finansieringsrunda på över 300 000 euro när privatpersoner och kapitalinvesterare kom med som nya investerare. Samtidigt meddelande ResQ Club att tjänsten blir tillgänglig även i Sverige.Tjänsten har cirka 20 000 registrerade användare och 150 samarbetspartner.FAKTA: Vad är begynnelseborgen? Begynnelseborgen är avsedd för nya företag och företag som varit verksamma högst tre år. Företaget ska vara personägt. Begynnelseborgen lämpar sig särskilt för små finansieringar. I synnerhet om företagaren inte har säkerheter som uppfyller bankens krav. Finnveras borgensandel är högst 80 procent. Begynnelseborgen som beviljats ett företag kan uppgå till högst 80 000 euro. Då är det största lånebeloppet som söks hos banken 100 000 euro. Huvuddelägarnas proprieborgen som specialborgen, som utgör säkerheten, ska täcka minst en fjärdedel av borgensbeloppet. Företaget framlägger finansieringsansökan för sin egen bank. Därefter bedömer banken om affärsverksamheten är trovärdig samt går i genom kalkylerna och sökandenas kreditvärdighet innan finansiering beviljas. Banken ansöker om begynnelseborgen hos Finnvera för företagets räkning. Begynnelseborgen är avsedd särskilt för ett nystartat företags driftskapital- och investeringsbehov. Den kan inte användas för företagsförvärv eller finansiering av lokalanskaffningar. Begynnelseborgen kan också vara en del av företagets lånehelhet. Den längsta amorteringstiden för begynnelseborgen är tio år. Mer information om begynnelseborgen hittar du här.Fler finansieringsalternativ hittar du här.Text: Kimmo Koivikko

Pressmeddelanden
20.05.2016
Finnvera börjar sätta fart på finansieringen av små exportaffärer

Finnvera vill  göra det lättare för företag att få finansiering för mindre exportaffärer. Det första steget är den nya växelgarantin som lämpar sig bäst för affärer under två miljoner euro.Finlands export är koncentrerad på några få branscher och utövas för det mesta av stora företag. SMF-företagens andel av hela exportens värde är endast cirka 15 procent.– Finland behöver utan vidare fler SMF-exportörer och små exportaffärer behöver överlag enklare finansieringsmöjligheter än hittills. Komplicerade kredithandlingar och höga kostnader för dessa utgör ofta hinder för finansiering av de minsta affärerna. Som första åtgärd tar vi i bruk växelgarantin. Vi har avsevärt förenklat kraven som ställs på exportören och banken. Vi fortsätter att göra våra tjänster ännu smidigare för att stöda finländska exportörers exportsatsningar, konstaterar affärsområdesdirektör Jussi Haarasilta.Växeln är ett traditionellt betalningsmedelAnvändningen av växlar i utrikeshandel har småningom ökat under de senaste åren. Växeln är till nytta för både exportören och köparen eftersom exportören får kontant betalning och köparen får betalningstid. Finnveras växelgaranti skyddar banken mot eventuella kreditförluster.  Växeln ett snabbt och billigt betalningsmedel jämfört med till exempel ett låneavtal.– Vår nya växelgaranti kräver ingen säkerhet vid små affärer under två miljoner euro. Vi gjorde innehållet i garantiavtalet lättare, förenklade prissättningen och täcker även riskerna som hänför sig till tillämpningen av växellagstiftningen i olika länder. Vi vill sätta fart på affärer av denna storlek genom att göra våra garantivillkor som gäller exportväxlar smidigare, säger teamchef Eeva-Maija Pietikäinen.Exportören ansöker om garantin hos Finnvera och ger kredituppgifter om både köparen och eventuell borgensman samt bokslutsuppgifterna för de senaste 2–3 åren. Ytterligare information kan begäras vid behov. Finnveras garantibeslut är alltid projektspecifika.För att hitta det rätta betalningssättet krävs samarbete med exportören, exportörens bank och Finnvera. Det viktiga är att finansieringen planeras i god tid på förhand innan exportaffären görs. På detta sätt kan det lämpligaste betalningssättet för exportaffären väljas. Detta är särskilt viktigt beträffande växlar, eftersom växlar inte används som betalningsmedel i alla länder.Ytterligare information:Jussi Haarasilta, affärsområdesdirektör, tfn 029 460 2601Eeva-Maija Pietikäinen, teamchef, tfn 029 460 2674Produkter > Exportgarantier > VäxelgarantiExport > Finansiering för köparen

Artiklar
20.05.2016
Tillväxtföretagarens råd om ett bra team: Anställ inte din kurskamrat

Ändamålsenliga rekryteringar och ägarnas risktagningsförmåga är avgörande för att företaget ska växa.Alla gör misstag, men man måste lära sig av sina misstag, säger tillväxtföretagaren Lennu Keinänen.Keinänen berättar att han själv gått på alla möjliga minor allt från marknadsanalyser till finansiering. Trots detta har han varit med och grundat nio företag. Det mest kända är Paytrail, en betaltjänstleverantör för e-handel. För två år sedan köpte danska Nets 80 procent av företaget.Den största minan är enligt Keinänen ändå teamet och dess betydelse.- Teamet måste bestå av personer med en tillräckligt mångsidig bakgrund. Det är inte nödvändigtvis klokt att anställa en kurskamrat, säger Keinänen.Enligt honom kan det rätta teamet byggas först när företagaren förstår vad han eller hon håller på med.- Företagskulturen måste skapas först. Kulturen formas slutligen endast via människorna, men de strategiska målen måste vara kända för att rätt rekryteringsval ska kunna göras.Trots sin unga ålder har Keinänen redan varit företagare i 20 år. Sitt första företag grundade han som 15-åring i Kuopio. Tillväxt, internationalisering och finansiering hör alla samman. Även Keinänens företag har alltid fokuserat på tillväxt.- Tillväxt kräver större tankebanor, dvs. att man lämnar den egna sandlådan. En av de värsta situationerna är otillräcklig finansiering. Tillväxten är alltid dyrare än vad man i början föreställer sig, säger Keinänen.Han skriver under succéföretagaren Kim Väisänens teori att det finns bara en kris i ett företag och det är en kassakris.Tillväxt med bikiniEnligt undersökningar är det nu populärt bland unga att bli företagare. Unga företagare är nu också annars på tapeten, då Årets unga företagare valdes på fredagen i Jyväskylä.I fjol gick priset till Varustelakka som eftersträvat tillväxt även utanför Finlands gränser.En av årets finalister var Tammerforsföretaget Biancaneve som tillverkar unika idrottskläder. Biancaneve blev trea i den riksomfattande tävlingen. Företagaren Elina Loueranta medger att hon också gått på olika minor.- Min dröm var att bara tillverka kläder. I början räknade jag inte ens bidrag, säger Loueranta.Uppvaknandet skedde på ett tillväxtläger för tre år sedan där andra företag planerade sin internationalisering.- Vi var ett så litet företag jämfört med andra. Någon sålde miljontals skruvar till Ryssland och vi talade om bikini. Vi började fråga oss hur det kan vara möjligt för oss att växa och internationaliseras. Jag fattade inte att berätta att våra bikini kostar 600 euro styck, minns Loueranta.Inte ens alla i det egna teamet trodde på tillväxt. Företagaren berättar att en person i teamet fick även de andra att tvivla.Det krävdes ett hårt beslut för att åtgärda situationen, men det var ofrånkomligt.- Jag lämnade symaskinen och började titta på helheten, berättar Loueranta.Biancaneve befinner sig i ett kraftigt tillväxtskede med en omsättning på ungefär en halv miljon euro. På sommaren lanserar bolaget en webbkameratjänst. Med hjälp av den kan kunderna beställa Biancaneves måttbeställda bikini från vilket hörn av världen som helst.Kollektionen med lyxiga idrottskläder för damer ger nu tillväxt och för att marknadsföra produkterna blir det också resor utomlands för företagaren.- Vi ville utomlands och blev tillfrågade om vi är beredda att resa. Nu har detta blivit verklighet. Kontakter kan endast skapas på ort och ställe, säger Loueranta.FAKTA: Sätt att krossa glastaket för tillväxtEnligt undersökningar har vart femte företag mött ett glastak i tillväxten.De största orsakerna till detta glastak är bristen på försäljnings- och marknadsföringskompetens, tillgången till kompetent personal och till finansiering samt ägarnas risktagningsförmåga.Enligt tillväxtföretagarna kan glastaket krossas om ledningen eller ägarna har en tillräcklig risktagningsförmåga. Det är det viktigaste enskilda sättet. Andra viktiga metoder är produkt- och tjänsteinnovationer, försäljnings- och marknadsföringskompetens, tillgången till en kunnig personal och kundefterfrågan.Genom att skaffa tillräcklig finansiering kan glastaket också spräckas.Informationen grundar sig på Kauppalehtis enkät till tillväxtföretag. Enkäten skickades till 715 företagare. 92 av dem besvarade enkäten.För behov av driftskapital och ny affärsverksamhet utomlands finns det flera olika finansieringslösningar.Text: Kimmo Koivikko

Artiklar
17.05.2016
Det kan löna sig att byta

Marju Silander, VD för Finlands Företagarkvinnor, har flera synpunkter på hur det ekonomiska läget kunde förbättras. Nyckeln är tillväxt, genom mer internationell verksamhet och ägarbyten.Under de senaste åren har arbetslivet och företagsstrukturen i Finland genomgått betydande förändringar. En som följt med förändringarna på mycket nära håll är Marju Silander, VD för Finlands Företagarkvinnor. Silander, som själv har företagarbakgrund, har verkat och samlat erfarenhet bl.a. inom Företagarna i Helsingfors före sin nuvarande post.– Finland har gått från storföretagens tidevarv in i mikroföretagets era.Enligt Silander lever lagstiftningen fortfarande kvar i de stora företagens tid, även om den nuvarande regeringen jobbar på att strukturera om arbetslivet och skala bort onödig reglering.– Det är småföretagen och mikroföretagen som skapar flest arbetsplatser. Vi måste följa EU-principen ”Tänk småskaligt först” om vi vill lotsa Finland Ab in i nutiden, menar Silander.Småföretag bör tänka omSilander bekymrar sig över bristen på tillväxt åt det internationella hållet. Det ekonomiska uppsving som är på gång i Europa verkar inte fastna på oss.– Utmaningen för småföretagen är hur man ska nå den internationella marknaden. En stark inhemsk marknad räcker inte till för att sätta stopp för den växande statsskulden – i praktiken sitter man bara vid samma bord och skyfflar över pengar från en börs till en annan, summerar Silander.Den största tillväxtpotentialen ser hon i branscher centrerade kring teknik. Fenomen som hållbar utveckling, kretsloppsekonomi, stigande åldersstruktur och boomen i sektorn hälsa och välbefinnande innebär möjligheter att skapa nya produkter och ny service för en internationell marknad.De yngre generationerna av företagare har drive när det gäller att våga sig ut i världen.– Tankemönstret är inte längre att vi grundar ett företag och blir internationella i något skede, utan nuförtiden tänker man större från början, säger Silander.Det har blivit attraktivt att vara företagare: unga företagare tvekar inte så mycket, utan tar chansen att skapa just det liv som de har drömt om.– Kulturen har förändrats, och dessutom börjar åratal av företagarfostran i läroverken och i företagarorganisationerna äntligen att synas, konstaterar Silander förnöjt.Ägarbyten kan sätta sprutt på arbetslivet i FinlandAtt bli internationell är inte ett alternativ för alla företag. Vissa typer av lokal service går det inte att globalisera eller digitalisera, till exempel. Då måste man hitta andra lösningar för att blåsa luft i affärerna.Ägarbyten ser Silander som en fullkomligt central lösning för tillväxt i Finland.– Vi har för tillfället över 80 000 företagare som är över 55 år gamla. Ca en tredjedel av dem har meddelat att affärsverksamheten slutar när de går i pension. Man vet även att ett ägarbyte påverkar ca fyra personer i medeltal, så det är många arbetsplatser som är i fara, menar Silander.Brist på information är en orsak till att det genomförs så få ägarbyten.– Särskilt ensamma företagare är ofta för blygsamma när det gäller att se företagets värde. I vår egenskap av branschorganisation inom Företagarna i Finland för vi en intensiv dialog med bl.a. Finnvera om hur vi ska hjälpa företagare att se det realiserbara värdet hos sina företag så att dessa fortsätter att ge människor jobb, säger Silander.Hon berättar om en kvinnlig företagare som var på väg att lägga ner sitt företag helt och hållet. Till slut beslöt hon sig ändå att fråga om möjligheterna att sälja. Resultatet var att företagaren fick ett tillskott på uppemot 10 000 euro till sin pension tack vare att hon delade upp företagets lager och verksamheter i flera paket och sålde bort dem.– Om det inte blir någon affär kan man säga att vi slänger bort vår egendom. Vi borde bygga upp en stolthet och positiv energi över att en företagare har lyckats skapa något som också andra har nytta av, säger Silander.När man hittar den rättaAtt köpa ett existerande företag är den perfekta chansen för en ny företagare att få en rask start på verksamheten. Man behöver inte börja från noll. Nätverken, affärslokalen och processerna finns redan. Företagare som har börjat genom ett företagsköp är i genomsnitt mer nöjda med entreprenörskapet och känner att de har lyckats.Enligt Silander är både säljare och potentiella köpare dåligt informerade om företagsköp.– Nyföretagarcentralerna tar emot många besökare som har en egen idé. Om det visar sig att idén inte fungerar kunde man föreslå att personen hittar en utvecklingspartner i ett existerande företag, funderar Silander.När en ny idé och en existerande verksamhet slås samman kan det uppstå något helt nytt. Då tar det inte heller så länge att omsätta sin idé i pengar, och processen kan bidra till att finslipa idén på köpet.Ägarbyten är även ett fenomenalt sätt att utöka en befintlig affärsverksamhet.– Summan av två företag som går samman kan ibland bli mer än två. Det skulle vara så värdefullt att människor hittar varandra tidigare, att man inte skulle vänta tills företaget är alldeles nerkört av flera års bristande utveckling, sammanfattar Silander. Silander liknar företagsköp vid bilköp: den som säljer sin bil är oftast mån om att bilen ska hämta in ett så högt pris som möjligt. Denna filosofi tycker hon att företagare ska anamma i varenda utvecklingsfas som företaget genomgår.Sagt ”Finland är så litet att det är ytterst viktigt att samarbeta. Vi kan inte slösa tid på att käbblas, vi måste bilda ett enhetligt Finland mot Kina, Tyskland eller Sverige.” ”Om byns enda röraffär slutar borde det ligga också i städernas och kommunernas intresse att hitta en ny företagare på orten, istället för att verksamheten försvinner så att servicen försämras i kommunen.” ”Utvecklingsanalyser för företag är en avgiftsfri offentlig tjänst och en fantastisk möjlighet för företag att hålla koll på sin utvecklingspotential och sitt värde. Varje företag borde göra en ”årsöversikt” i vissa skeden av företagets livscykel.”Text: Noora Puro Foto: Heidi Strengell

Artiklar
12.05.2016
Tips för tillväxtföretag: utomlands går det alltid åt dubbelt så mycket pengar

Det kommer ofta som en överraskning när försäljningen ökar långsammare än planerat. En företagare rekommenderar att man söker lokala partners.Tillväxtföretag som söker sig utomlands underskattar ofta hur mycket finansiering de kommer att behöva.Det finns många orsaker bakom detta.Den vanligaste orsaken är att det ofta är mycket dyrare för företag att inleda affärsverksamhet utomlands än vad man förväntat sig, och det räcker längre än vad man ursprungligen planerat.Skillnaden mellan planerna och verkligheten förklaras bland annat av oväntade situationer som uppkommer och av att försäljningen av produkten eller tjänsten växer långsammare på marknaden i mållandet.-    Kostnaderna kommer alltid minst att fördubblas, medan behovet av utomstående finansiering visar sig vara tre gånger större än väntat. Företagens budgetering är aningen överoptimistisk. På konsumentmarknaden måste man ändå få helt otroligt mycket synlighet. I affärverksamhet företag emellan tar det tid att bygga upp trovärdighet, säger Finnveras finansieringsdirektör Titta Mantila, som ansvarar för små och medelstora företags finansiering.I Finnvera leder hon teamet för tillväxt- och internationaliseringsfinansiering.Enligt Mantila understryks alltid försäljningskompetensens betydelse för finländska företag, men man ska inte underskatta betydelsen av finansierings- och ekonomikompetens.Det egna kapitalet ska vara runt en tredjedel av det totala finansieringsbehovet. Dessutom lönar det sig att fundera på vad som kommer att hända med företaget om allt går åt skogen utomlands, d.v.s. företagets förmåga att tåla risker.-    Man förlorar inte heller på att känna till målländerna och deras affärssed, fortsätter Mantila.Det finns inga stora skillnader mellan tillväxtföretags och långsammare växande företags finansieringsbehov. Den vanligaste orsaken för att ett företag ansöker om utomstående finansiering är driftskapital.Hos tillväxtföretag är allt bara mycket större. Finnvera beviljar tillväxtföretag i genomsnitt ca 400 000 euro i finansiering.-    Med hundratusen bygger ingen upp ett internationellt företag. Från oss ansöker man om finansiering för att utvidga den egna organisationen, för rekryteringar, försäljning och marknadsföring samt för att lansera på den internationella marknaden, förklarar Mantila.Enligt henne har Finnvera flera olika finansieringslösningar för driftkapitalbehov och för att inleda affärsverksamhet utomlands.Sök partnersPicote Oy:s marknadsföringschef och Picotes internationella bolags vd Katja Lindy-Wilkinson erkänner att en evig brist på resurser även fördröjt detta Borgåföretags tillväxt.Företaget, som renoverar avloppsrör och utvecklar och tillverkar rörinfodringsapparater, har utvidgat sin verksamhet utomlands i takt med att pengarna räckt till.– Vi började sälja våra apparater utomlands 2012. Vår tyska partner ville bli återförsäljare för våra produkter, så det gav oss en god start, minns Lindy-Wilkinson.I dag utgör den utländska marknaden 88 procent av Picotes apparatförsäljning. Företagets omsättning är över sex miljoner euro, och det har 19 återförsäljare runt om i världen.Enligt Lindy-Wilkinson, som bott i USA i många år, stöder företaget sina återförsäljare på många sätt. Det mervärde som återförsäljarna medför är kännedomen om den lokala marknaden.– Man har mycket bättre chanser att lyckas om man hittar lokala partners. Dessutom ska man komma ihåg att det bor många finländare runt om i världen. Vi anställde en finländsk konsult i USA som var ett stort stöd för oss, berättar Lindy-Wilkinson.FAKTA: Bromsar tillgången till pengar tillväxten?Enligt företagen är de största orsakerna bakom tillväxtens glastak bristen på försäljnings- och marknadsföringskompetens, tillgången till kompetent personal och finansiering samt ägarnas risktagningsförmåga.I början av året beviljade Finnvera finansiering till företag för över 300 miljoner euro. Tillväxtföretagens andel var 49 procent.Trots sin potential har alla bolag som är ute efter en stor tillväxt inte en lång, ekonomiskt sett lönsam historia, och då räcker inte nödvändigtvis deras rating till. Ratingen påverkar tillgången till och kostnaden av finansiering.Tumregeln är att man förutom främmande kapital även ska ha tillräckligt med eget kapital. En tillräcklig mängd kan anses vara 30 procent.Text: Kimmo Koivikko

Nyheter
04.05.2016
Tillväxtlånet sätter fart på tillväxten och internationaliseringen

I början av april utökades Finnveras utbud av finansieringstjänster med en ny låneprodukt, tillväxtlånet.Programchef Kalle Åström vid Finnveras enhet SMF-företag, för hurdana projekt är tillväxtlånet avsett?– Tillväxtlånet är avsett för finansiering av betydande tillväxt- och internationaliseringsprojekt eller företagsarrangemang i SMF- och midcap-företag. Tanken är att lånet ska bidra till att marknadsbestämda finansiärer går med i projekt som har höga risker men vars lönsamhet och effekt uppskattas vara goda.Vem kan ansöka om tillväxtlån?– Finnveras tillväxtlån kan beviljas SMF- och midcap-företag som varit verksamma över tre år. Lånet lämpar sig inte i början av företagsverksamheten eller för små projekt. Då kan företaget välja någon av våra övriga finansieringsprodukter, till exempel Finnveras begynnelseborgen som banken ansöker om av oss för kundens räkning.Tillväxtlånet är en mellanfinansieringsprodukt som kräver främmande kapital och som har drag av finansiering av både eget och främmande kapital. Företagets självfinansieringsandel måste alltid vara minst 20 procent och förutom Finnvera måste andra finansiärer delta i finansieringshelheten med minst 50 procent av det totala projektet.Tillväxtlånet beviljas för enskilda projekt och hur lönsamma och finansieringsdugliga projekten är bedöms fall för fall tillsammans med de andra finansiärerna.Läs mer: Tillväxtlånet

Artiklar
27.04.2016
Unga uppvisar företagaranda i allt högre grad

Frågorna besvaras av organisationschef Joonas Mikkilä vid Företagarna i FinlandSärskilt högskolestuderande har tillägnat sig företagandet, konstateras i en utredning som Företagarna i Finland har gjort. För en femtedel av studerandena är företagande den sannolika karriärinriktningen.Hur har intresset för företagande utvecklats bland unga?JOONAS MIKKILÄ: Som bäst håller attityderna på att förändras kraftigt och detta leder till att unga som i allt högre grad uppvisar företagaranda är på väg ut på arbetsmarknaden. Enligt Global Entrepreneurship Monitor-undersökningen 2015 antog hela 20 procent av 18–24-åringar att de kommer att grunda ett företag under de följande tre åren. I början av årtusendet hade endast några procent av åldersgruppen sådana planer.Hur aktivt grundar finländska ungdomar företag jämfört med unga i andra länder?JM: Ganska aktivt. Ungefär fem procent av förvärvsarbetande personer under 30 år är företagare i Finland. I de övriga nordiska länderna är 2–4 procent av de unga företagare. Medelvärdet inom EU är omkring sju procent.Hur uppmuntras finländska ungdomar att bli företagare och hurdant mentorskap är tillgängligt?JM: I den finländska utbildningspolitiken har man från och med 90-talet satsat på att utveckla företagarfostran i den grundläggande undervisningen och på andra stadiet. Resultaten börjar klart synas. Även högskolorna har småningom vaknat till insikt om vikten av företagarundervisning som något som stärker de ungas arbetslivsfärdigheter. Högskolestuderande har också själva grundat campussammanslutningar som främjar tillväxtföretagarkultur.Mentorskap för unga företagare tillhandahålls av Suomen Yrityskummit ry. Nyföretagarcentralerna ger företagsrådgivning av hög kvalitet till dem som har planer på att inleda affärsverksamhet. I samband med högskolor och regionala utvecklingsbolag verkar företagsacceleratorer som är avsedda för dem som eftersträvar snabbare tillväxt. Nuoret Yrittäjäts verksamhet strävar efter att erbjuda nya företagare stöd av likställda och färdiga nätverk.Vilka är de största utmaningarna för unga företagare?JM: Många unga företagare som vill utvidga sin verksamhet bekymrar sig förutom för finansieringen även för sysselsättningsriskerna. Den kraftiga ökningen av ensamföretagare på 2000-talet är ett bevis för en hög sysselsättningströskel och en stel arbetsmarknad i vårt land. Regleringen och det stora antalet om och men beträffande förvaltningen i vissa branscher ger också gråa hår.Hur ordnas finansieringen?JM: Att få bankfinansiering är för närvarande utmanande för nya företagare som endast har litet kapital. Finnveras och Tekes kompletterande finansiering har dock underlättat situationen. Även nya former av massfinansiering blir klart populärare hela tiden.Hur kunde man få unga att intressera sig för förvärv av befintliga företag?JM: De som sysslar med företagarfostran och -rådgivning måste berätta för unga att ett utmärkt sätt att bli företagare är att ta över ett befintligt företag. I och med att företagarna åldras är dessa möjligheter tillgängliga i allt större omfattning under de närmaste åren.Lisätietoja:www.yrityssuomi.fiwww.uusyrityskeskukset.fiwww.yrittajat.fiwww.nuoretyrittajat.fiwww.yrityskummit.fiwww.nuoriyrittajyys.fiwww.yes-keskus.fiBild: Jaakko Översti

Pressmeddelanden
19.04.2016
Enkät: Endast hälften av SMF-företagen följer aktivt utvecklingen av företagets värde

Hälften av företagens beslutsfattare följer utvecklingen av företagets värde. Något under hälften av SMF-företagen har förberett sig på ägarbyten. Detta framgår av en enkät som skickats ut till SMF-företagare.Årligen når tusentals företag det skedet i sin livscykel när det blir aktuellt med ägarbyte. Trots detta saknas planer för ägarbytet i mer än hälften (56 procent) av små och medelstora företag. Företag med den minsta omsättningen och det minsta antalet anställda följer mest passivt utvecklingen av företagets värde.– Det är dags att vakna upp. Det är mycket viktigt att sköta det egna företaget också i fråga om dess värde och företaget bör utvecklas under hela livscykeln. På detta sätt säkerställer företagaren att företaget är i gott skick när det är aktuellt med ägarbyte, säger Finnveras affärsområdesdirektör Katja Keitaanniemi.Finnvera, Företagarna i Finland och arbets- och näringsministeriet sammanställer tillsammans SMF-företagsbarometern två gånger per år. I år innehöll enkäten också separat frågor om ägarbyten. Resultaten av enkäten om ägarbyten, som nu offentliggörs, grundar sig på svaren från cirka 6 000 SMF-företag som deltog i barometern våren 2016.Ett företagsförvärv är ett bra sätt att nå tillväxtEtt företagsförvärv kan vara ett bra sätt att öka affärsverksamheten. 80 procent av SMF-företagen som deltog i enkäten meddelade ändå att de inte är intresserade av att köpa ett företag eller affärsverksamhet. Kraftigt tillväxtorienterade företag ser dock mer möjligheter och cirka 40 procent av dessa ser ett företags- eller affärsverksamhetsförvärv som ett intressant alternativ.– Med tanke på tillväxt ger ett köp av ett verksamt företag nya möjligheter och kan också vara ekonomiskt förnuftigare än organisk tillväxt. Att köpa ett företag kan vara ett bra alternativ även för nya företagare, eftersom de då får börja vidareutveckla en idé som redan visat sig fungera, säger vice verkställande direktör Anssi Kujala vid Företagarna i Finland.En mötesplats för säljare och köpare av företag är webbplatsen Yrityspörssi som upprätthålls av Företagarna i Finland. Den är landets största handelsplats för små företag. Nästan 25 000 intresserade följer sajtens annonser om företagsförvärv varje månad. En nyhet på webbplatsen är basuppgifter om värdebestämning, handelsseder, finansiering och beskattning. Förutom riksomfattande Yrityspörssi finns det också en regional variant som redan är verksam i tio områden.Ytterligare information: affärsområdesdirektör Katja Keitaanniemi, tfn 029 460 2888 vice verkställande direktör Anssi Kujala, tfn 0400 567 925Finnvera erbjuder företagen finansiering då företagsverksamheten inleds, växer och internationaliseras samt som skydd mot exportrisker. Vi stärker finländska företags verksamhetsförutsättningar och konkurrenskraft genom att erbjuda lån, borgen och exportfinansieringstjänster. Finnvera delar risken som är förknippad med finansiering med andra finansiärer. Finnvera är en statsägd specialfinansiär och Finlands officiella exportgarantiinstitut, Export Credit Agency (ECA). www.finnvera.fi https://www.finnvera.fi/Finnvera/Medialle/Medialle Med sina över 115 000 medlemsföretag är Företagarna i Finland näringslivets största centralorganisation i fråga om medlemsantalet. Företagarna i Finland bevakar Finlands små och medelstora företags intressen. Hälften av medlemsföretagen är ensamföretagare och hälften arbetsgivarföretagare. De sysselsätter omkring 650 000 personer. Företagarorganisationens verksamhet består av 400 lokalföreningar, 20 distriktsorganisationer och 63 branschorganisationer. Mer information: www.yrittajat.fi. www.yritysporssi.fi

Telefonväxel

029 460 11 (På vardagar 8.00-16.15 )

Finansieringsrådgivning

029 460 2581 (På vardagar 9.00–16.15 )

Ändringar i betalningsprogram

029 460 2790 (På vardagar 9.00–16.15 )

Övriga ärenden

029 460 2791 (På vardagar 9.00–16.15 )

Huvudkontor i Helsingfors

Södra Esplanaden 8

PB 1010, 00101 Helsingfors

Huvudkontor i Kuopio

Kallanranta 11

PL 1127, 70111 Kuopio

All kontakt information