Laivateollisuus elää uutta nousukauttaan, ja sen myötä myös telakkateollisuuden alihankkijat paiskivat töitä. Ala on kuitenkin äärimmäisen kilpailtu, ja vain sinnikkyydellä ja erinomaisella laadulla pärjää. Pyhärannan Ihodella toimiva Tejara Oy on malliesimerkki vaikeista ajoista toipumisesta ja nopeasta kasvusta. Myönteinen taloudellinen kehitys alkoi vuonna 2014, ja nyt yritys on kolmessa vuodessa lähes tuplannut liikevaihtonsa.

Tejara Oy:n pääasiallinen yritystoiminta tulee telakoiden kokonaistoimituksista ja esivalmisteista. Yritys valmistaa laivateollisuuteen myös muun muassa konekuiluja ja konehuoneen varusteluja. Asiakkaisiin kuuluvat Turun Meyerin telakan lisäksi muun muassa Turun Korjaustelakka, STX France, Royal Caribbean, Viking Line, Tallink Silja, Alfons Håkans, RMC ja maapuolella esimerkiksi TVO. Isoja pelureita listatessa havahtuu yrityksen kulkemaan taipaleeseen.

– Tejara perustettiin vuonna 1987, eli juhlimme tänä vuonna jo 30 toimintavuotta. Meitä oli alun perin neljä: isäni, hänen veljensä, minä ja eräs muu, ja teimme yksinomaan laivansisustuksia. Laivateollisuus on edelleen suurin asiakkaamme, sillä pitkän kokemuksemme myötä se on meille luontevin ympäristö, toimitusjohtaja Petri Rantanen kertoo.

Haasteita monesta suunnasta

Laivateollisuus elää nyt uutta tulemista, mutta väliin on mahtunut myös koettelevia aikoja. Alihankkijan rooli on elää suhdanteiden käänteissä. 14 vuotta sitten yritys, jolle Tejara teki alihankintaa, kaatui. Tilanteesta muodostui suuri käänne Tejaralle – yhtäkkiä tarjolla oli paljon osaavaa henkilökuntaa ja siirtyviä töitä. Näiden myötä yritys pystyi aloittamaan telakoille suuremmat kokonaistoimitukset.

– Iloitsemme laivateollisuuden piristymisestä, sillä alamme elää projekteista – yhden tullessa päätökseen, sitä miettii heti jo seuraavaa. Asiakkaidemme menestys ei myöskään automaattisesti tarkoita uutta työtä meille, sillä uusista laivatilauksista valmistamiemme osien tilauksiin kuluu ainakin kaksi vuotta. Kilpailemme yhä enenevissä määrin myös ulkomaisten toimittajien kanssa. Kokonaisia alueita, joita olemme perinteisesti valmistaneet, tulee nyt valmiina ulkomailta.

Kova kilpailu vaatii yhtäältä oivaltavaa kykyä hinnoitella ja saada voitetut projektit kannattamaan.

– Kannattavuus on helppo laskea, mutta sillä saattaa riskeerata projektin voittamisen. Jos taas pyrkii varmistamaan projektin voittamisen, päätyy helposti riskeeraamaan kannattavuuden, Rantanen naurahtaa.

Nopea kasvu vaatii oikean rahoituksen
Tejaran kasvuneljänhengen konepajasta nykypäivän 110 hengen isoksi varsinaissuomalaiseksi työllistäjäksi on vaatinut paitsi huippuosaajia myös oikeanlaista rahoitusta. Kymmenisen vuotta sitten Tejara hankki lisäkapasiteettia ostamalla Uudessakaupungissa sijaitsevan Amitec Oy:n konepajan. Rahoitusta puolestaan on järjestynyt pankilta ja Finnveralta.

Finnveran ja Tejaran kumppanuus alkoi vuonna 2015. Yrityksen liikevaihto on kasvanut voimakkaasti viime vuodet, ja kasvu vaatii lähes aina käyttöpääoman rahoitusta. Myös toimitusvakuuksien tarve on tyypillistä telakan alihankkijoille.

Odotuksissa kiireinen kevät

Uudet laivatilaukset ennakoivat kiireistä kevättä. Tejaralla varaudutaan laivateollisuuden tilauksiin tila- ja työvoimaresurssein, ja yritys panostaa perinteisten konehuoneiden kaltaisten tuotteiden lisäksi myös muihin tuotealueisiin. Suunnitelmissa on lisätä esimerkiksi laivasisustusten valmistusta, mikä merkitsisi paluuta juurille.

Telakka- ja Rakennustyöt Tejara Oy

  • Laivateollisuuden ja telakoiden aluevarustelu, esivalmistetuotanto ja asennukset.
  • Perustettu vuonna 1987.
  • Toimipaikka Ihode, Pyhäranta.
  • Työllistää tällä hetkellä n. 110 vakituista työntekijää.
  • Liikevaihto vuonna 2016: 17 miljoonaa euroa
  • www.tejara.fi