Samuli Laurikainen ehti tehdä hyvän tovin uraa konepaja-alalla ennen kuin hinku yrittäjäksi kasvoi ylitsepääsemättömäksi. Kun lapsesta asti on tiennyt syntyneensä yrittäjäksi, muut tavoitteet jäivät auttamatta kakkoseksi.

– Astuessani valmistumisen jälkeen työelämään mietin monesti, kuinka yhden jos toisenkin asian voisi tehdä paremmin. Kuuden vuoden ajan etsin ostettavaa yritystä, ja tein parikymmentä ostotarjoustakin, sillä jo olemassa olevaan yritykseen olisi fiksumpaa lähteä mukaan. Yrityksen perustaminen on raskas tie, sillä kaikki on opeteltava alusta ja riskit ovat suuremmat kuin yrityskauppatilanteessa, Laurikainen kertoo.

Yrittäjyys: flow’ta ja kotiläksyjä

Kun oma liikeidea sitten syntyi, Laurikainen sai laskelmat toimimaan Excelissä ja megatrenditkin olivat kauttaaltaan uuden yritysidean puolella, sai Snafu Oy alkunsa vuonna 2012. Tuore yrittäjä suhtautui uuteen uraansa luottavaisesti – suurin riski oli se, että joutuisi palaamaan takaisin palkolliseksi tai kortistoon, mikä sekin olisi tarkoittanut Laurikaisen mukaan tulojen lisääntymistä sadalla prosentilla. Yrittäjyyden oivallukset alkoivat ensimetreiltä.

– On karua huomata omien voimavarojensa rajat. Toisaalta ihmiset ovat todella avuliaita. Aloittavan yrittäjän pitää huomata milloin apua tarvitaan ja pyytää sitä myös. Asiakasta on kuunneltava, ja kotiläksyt on tehtävä hyvin.

Ensimmäinen työntekijä aloitti vuonna 2014. Nyt Snafu työllistää jo kuusi henkilöä ja kahta rekrytoidaan. Laurikaisen Excelit ovat pitäneet kutinsa, ja maailmakin on kehittynyt bisneksen kannalta suotuisaan suuntaan. Laurikainen pitää Suomea ikään kuin testiareenana, kuten yrityksen visiokin kuuluu: Global concept, local brand. Tavoitteena on kansainvälistyä ripeästi.

– Yrittäjyys on kuin huumetta – into ja jatkuva flow-tila antavat voimia, vaikka välillä väsyttääkin. Konseptin rakentaminen on elintärkeää, sillä yhden miehen operaatio tarkoittaa tiettyä haavoittuvuutta. Nyt onkin nahanluonnin aika, ja on astuttava uuteen rooliin myös työnantajana. Kaikki työntekijämme ovat luomuviljelijöitä, ja asiakaspalvelu on kaikkien tehtävä.

Asiakkaita laidasta laitaan

Snafun tuotemerkin Silmusalaatin kilpailijoista on vaikea löytää suoraa vertailukohtaa. Muiden itutuottajien tuoteportfolio on erilainen, sillä Snafu keskittyy sekoituksiin. Ruukkusalaatteihin verrattaessa Silmusalaatti on pikemminkin lähiruokaa, ja kauppakestävyydessä ja pakkaustavassakin ollaan eri tasoilla. Yrityksen asiakaskuntaakin on vaikea tiivistää yhteen kohderyhmään.

– Erään kauppaketjun edustaja määritteli kohderyhmänsä kerran ”asuntovelallisiksi”, ja se sopii meillekin, sillä asiakkaamme ovat niin laidasta laitaan. Toki markkinoinnissa käytämme arkkityyppejä: nuoria naisia ja nuoria perheitä. Entistä enemmän kohdennamme dingleihin (double-income, no kids). Nämä ovat kuitenkin vain markkinointia varten, sillä tuotteen valtavirtaistuminen eli breikkaaminen vaatii, että saavutamme suuren yleisön. Suomalaisten vuosittainen salaatinkulutus on kasvanut 80-luvun 500 grammasta nykyiseen kahdeksaan kiloon, joten potentiaalia on, Laurikainen sanoo.

Markkinoinnista keskusteltaessa puhe kääntyy nykyään digitalisaatioon ja big dataan. Laurikainen uskoo, että se joka hallitsee datan, hallitsee tulevaisuudessa myös kaupan. Mahdollisuudet ovat valtavat, joskin potentiaalin hyödyntäminen vaatii hänen mukaansa tuottajien ja keskuskaupan yhteistyötä.

– Digitalisaatio tulee minimoimaan maantieteelliset etäisyydet, ruokahävikin ja piilotehottomuuden. Se on sampo, jolla taotaan rahaa, Laurikainen summaa.

Ydinarvona vastuullisuus

Snafun tuotanto pyörii tuulisähköllä ja tuotteet kuljetetaan kierrätettävissä laatikoissa. Laurikainen kertoo tekevänsä liiketoimintaan liittyviä päätöksiä tasan yhden kriteerin perusteella: Miten päätös vaikuttaa tyttäreeni? Oma yritys on työkalu, jolla voi kokeilla omien ideoiden soveltuvuutta maailmanlaajuisten haasteiden ratkomiseen.

– Uskon, että yritykset rakentavat sekä omaansa että ympäröivän yhteiskunnan kulttuuria. Meillä alkaa olla ihmiskuntana tietoa tekojemme vaikutuksista, ja nyt pitää pystyä toimimaan sen tiedon mukaisesti. Näemme tällä hetkellä hyvin nopeita kulttuurisia muutoksia.

Väestönkasvu, kaupungistuminen ja ilmastonmuutos ovat kaikki asioita, jotka liittyvät Snafun toimintaan.

– Mobiilisovelluksia tulee ja menee, mutta ihmisten on syötävä.  Suomi on kasvihuoneteknologiassa pitkällä. Sitä pystyy skaalaamaan hyvin erilaisiinkin olosuhteisiin. Suomen ankkalampimaisuus mahdollistaa asioiden kehittämisen nopeallakin tahdilla, mutta myös ajattelutapojen tulee muuttua. Yrittäjän näkökulmasta käsillä on kehity tai kuole -tilanne, Laurikainen toteaa.

Tähtäimessä kansainvälisyys
Snafu valmistautuu kansainvälisiin markkinoihin panostamalla kansainvälisiin laatujärjestelmiin, prosessinomaisuuteen ja työohjeisiin, jotka tuotetaan englanniksi. Myös puolet henkilökunnasta on englanninkielistä. Yrittäjän arki on kuin kalliokiipeilyä – täytyy saada rakennettua varmistuksia ja miettiä, miltä yritys näyttää 10 vuoden kuluttua.

Snafun ensimmäisinä vuosina sen liikevaihto tuplaantui vuosittain. Tänä vuonna Snafu tähtää 2-3 -kertaiseen liikevaihtoon. Tulevaisuuden toiveissa on yhä laajempi asiakaskunta ja sen palveleminen entistä paremmin. Viime vuonna yritys panosti toissavuoden liikevaihdon verran markkinointiin ja tuplasi automaation ja robotiikan avulla tuotantokapasiteettinsa kahteen otteeseen voidakseen vastata kasvavaan kysyntään.
Rahoituksesta toteutukseen

Ennen Snafu pyöri viikko kerrallaan, nyt yrittäjä voi jo ajatella pitkäjänteisemmin.

– Kun firma kasvaa tätä vauhtia, se elää jatkuvassa kassakriisissä. Kassassa oleva raha on se, mikä antaa yöunet. Kun päämäärä on asetettu, sitä kohti on helpompi kulkea. Meillä alkurahoituksena oli sukulaisten takaama pankkilaina. Yrityksen kasvua ja kehittämistä on sittemmin rahoitettu tulorahoituksella ja Finnveran alkutakauksella. Finnveran takausta käytimme myös viimeisimpään kasvupyrähdykseen. Finnveran kautta rahoituksen hakeminen on selkeää ja helppoa, ja olen saanut myös hyvää sparrausta. Finnveran instrumentit pienentävät kynnystä kasvuun.

Snafu Oy

  • Silmusalaatti on Snafu Oy:n tuotemerkki ja aputoiminimi
  • Silmusalaatit viljellään kasvuhuoneessa Vantaan Vaaralassa
  • Sato korjataan yli 150 kertaa vuodessa ja 14 000 kiloa neliömetriltä
  • Työllistää vakituisesti kuusi henkilöä
  • Liikevaihto vuonna 2016 519 000 euroa, kasvua edellisvuodesta 263 prosenttia. Ennuste tilikaudelle 2017 1 MEUR.
  • Liikevaihto kasvanut neljässä vuodessa 944 %
  • www.silmusalaatti.fi

Aikajana

  • 2012: Snafu Oy perustetaan
  • 2013: Sopimukset HOK-Elannon ja Satotukku Oy:n kanssa
  • 2014: Ensimmäinen työntekijä aloittaa
  • 2015: Sopimukset SOK:n ja Keskon kanssa
  • 2016: Tuotantokapasiteetin nopea kasvattaminen