Kun Ilkka Länkinen pääsi joulupukin apulaisten mestarikurssille vuonna 1998, hän ei ajatellut, että yritys olisi jonain päivänä hänen omansa. Pian tulee täyteen 20 vuotta joulupukin matkassa. Mukaan on liittynyt myös puoliso Katja Ikäheimo-Länkinen, apulaisten määrä on kasvanut jo lähes sataan, ja yrityksen uudet hankkeet ovat nekin ottaneet heti tuulta alleen. Loppuvuodesta yrittäjäpariskunta rakennutti ennätyksellisessä 214 päivässä SantaParkin kupeeseen hotellin, ja varaustilanne näyttää hyvältä aina vuoteen 2019 saakka.

– Kaikki lähtee joulun taiasta ja siitä, miten teemme jouluelämyksestä mahdollisimman täydellisen. Elämys on paljon muutakin kuin rekvisiittaa: tärkeintä ovat kohtaamiset ja joulunpaloa täynnä oleva tiimi, Ikäheimo-Länkinen kertoo.

SantaParkin enemmistöosakkeet tulivat myyntiin vuonna 2008. Yrityksen ostaminen tuntui isolta harppaukselta, mutta edellisenä vuonna avatun elämyskohde Joulukan myötä saatu kokemus loi uskoa. Pariskunnalla oli alusta pitäen vahva visio SantaParkin suunnasta.

– Avatessamme Joulukkaa meillä oli enemmän intoa kuin rahaa, mutta nostimme investoinnit nollasta 700 000 euroon panostaen kaikkeen aina pororeiteistä tiestöön. Finnveran takaama pankkilaina oli äärimmäisen tärkeä. Jokaisen uuden lainan yhteydessä Finnveran yhteyshenkilömme Maarit kysyi meiltä useamman kerran, olemmeko aivan tosissamme, sillä ensimmäistäkään lainaa ei oltu vielä ehditty lyhentää.

Kolme ensimmäistä vuotta myytiin englantilaiselle yritysasiakkaalle etukäteen, eikä tuona aikana tullut yhtäkään negatiivista palautetta, mikä kertoi Länkisille heidän olevan oikealla tiellä. Ja kun Englannin markkinat myöhemmin hetkellisesti seisahtuivat, markkinointipanoksia suunnattiin Venäjälle.

Joulun taika vetoaa ympäri maailman

SantaParkilla nälkä on kasvanut syödessä, ja yritys on laajentanut elämys-, tila- ja majoituspalveluihin. Myös strategiaa on täsmennetty, ja jouluelämysosaamista viedään nyt määrätietoisesti kansainvälisille markkinoille. Länkiset pitävät tärkeänä, että SantaPark edustaa Suomea kokonaisuutena.

– Maailmalta löytyy noin kymmenisen joulutoimijaa: Kanadasta, Ruotsista, Norjasta, Etelä-Koreasta ja Kiinasta. Kopiot eivät kuitenkaan ole menestyneet. Onnistunut elämys luodaan ennen kaikkea aitoudella ja välittämisellä – ja juuri näistä meitä kiitellään esimerkiksi TripAdvisorissa. Missiomme on tuottaa maailman parhaat jouluelämykset, Ikäheimo-Länkinen kertoo.

Talvisesonkina SantaParkissa käy asiakkaita ympäri maailmaa. Kesällä paino on selvästi suomalaisissa vieraissa. Ja miksei – SantaParkissa joulu on ympäri vuoden. Lisäksi alueella voi kokoustaa, nauttia ravintolatarjonnasta ja mennä vaikkapa husky- tai poroajelulle. Suurin kasvupotentiaali on majoituspalveluissa, joihin yritys on panostanut. Arctic Treehouse Hotel avasi juuri, ja lähivuosina rakennetaan myös camping-alue kesäkautta vahvistamaan.

Majoitus vastaa akuuttiin tarpeeseen ja tukee kaikkea muuta toimintaa, sillä majoitusmahdollisuuksien lisääntyessä paikka muuttuu piipahduskohteesta monipäiväiseksi lomanviettopaikaksi. Toinen alueen pullonkauloista on edelleen saatavuus, johon siihenkin on tullut parannuksia uusien, esimerkiksi Saksaan ja Englantiin suuntautuvien, reittilentojen myötä. Lappi on nyt nosteessa ympäri maailmaa, mikä näkyy esimerkiksi vierailevien lehdistöryhmien määrässä.

Vahvasti kasvu-uralla

SantaPark on kasvuyrityksenä investoinut joka vuosi. Finnvera on ollut mukana kaikissa isommissa kehityshankkeissa.

– Finnvera on ollut meille erittäin tärkeä yhteistyökumppani. Sukupolvenvaihdosta lukuun ottamatta ei taida olla rahoitusinstrumenttia, jota emme olisi vuosien saatossa käyttäneet. Finnveran parasta antia ovat olleet hyvät neuvot, toimialaymmärrys, joustavuus ja vahva paikallisuus. Oma toimisto Rovaniemellä takaa sen, että Finnvera näkee pelkkien lukujen taakse. Olemme ottaneet paljon henkilökohtaista riskiä, mutta hyvän kumppanuuden ansiosta nukumme aina yömme hyvin – rahoittajien yöunista mene takuuseen, Länkinen nauraa.

Kasvun myötä SantaPark on tuplannut vakituisen henkilökunnan määrän pariinkymmeneen.

– Ydintiimimme tekee työtä sydämellään. Yritys kehittyy nimenomaan yksilöiden kautta. Vannoimme vuosia, ettei meistä tule ravintoloitsijoita, mutta nyt meillä on 3 500 anniskelupaikkaa. Olemme rekrytoineet uutta henkilöstöä hotelli- ja ravintolapuolelle, markkinointiin, taloushallintoon ja myyntiin.

Tulevaisuudenkin matkailussa luotetaan aitouteen

Matkailualan universaalit nykytrendit vaikuttavat Napapiirilläkin – ihmiset järjestävät yhä enenevissä määrin matkansa ja majoituksensa itse, ja päätökset ohjelmasta tehdään vasta paikan päällä. Nykymatkailua kuvaavat myös halu yksilölliseen tarjontaan ja digitaalisuus, joista jälkimmäinen muodostaa alan yrittäjille sekä haasteen että mahdollisuuden. Vaikka virtuaalitodellisuus mahdollistaa matkailun kotisohvalta käsin, kaipuu aitoihin elämyksiin kasvaa.

– Ihmiset haluavat kokemuksia, joista jää muistijälki. He haluavat kokea hetkiä rakkaiden ihmisten kanssa. Digitaalisuus avaa mahdollisuuksia sosiaalisessa mediassa ja esimerkiksi verkkokaupassa. Seuraamme näitä trendejä jatkuvasti, Ikäheimo-Länkinen kertoo.

Ikiaikainen joulu aidolla sydämellä ja modernilla twistillä – vientituote vailla vertaa.

SantaPark Oy

  • Joulupukkipalveluista monipuoliseksi elämysbisnekseksi kasvanut rovaniemeläisyritys
  • Nykyinen yrittäjäpariskunta osti alkujaan vuonna 1998 avatun joulupukin kotiluolan vuonna 2009
  • Työllistää vakituisesti n. 20 ja kausiluontoisesti n. 200 henkilöä
  • Liikevaihto vuonna 2016 2,6 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuodesta 10 prosenttia. Ennuste tilikaudelle 2017 3,0 miljoonaa euroa ja 2018 3,5 miljoonaa euroa.
  • Vuosittain n. 70 000 kävijää lähes 50 maasta
  • www.santapark.com

- 1997: SantaPark perustetaan

- 1998: SantaParkin joulupukin luola avataan

- 2007: Elämyskohde Joulukka avataan

- 2009: Länkiset ostavat SantaParkin enemmistöosakkeet

- 2011: Forbes Magazine valitsee SantaParkin maailman parhaimmaksi joulumatkailukohteeksi

- 2014: SantaPark palkitaan USA:ssa Vuoden Elämystuottaja-palkinnolla

- 2016: Arctic Treehouse Hotel avaa ovensa

- 2016: Yrityksen vakinaisen henkilöstön määrä nousee 20:een