Suuryhtiön pöytälaatikkoon jääneestä tuotekehityshankkeesta voi kehittyä pk-yrityksen käsissä menestyksekäs vientituote. Näin kävi pietarsaarelaiselle Fluid-Bagille, joka osti 1980-luvun puolivälissä tuolloin UPM-Kymmene -nimellä tunnetulta metsäjätiltä oikeudet sen pakkausmateriaali-innovaation.

Perheyrityksessä oivallettiin tuolloin kauaskatseisesti, että perinteisen kahvipaketin muovi-alumiini-kalvoa muistuttavaa materiaalia voi hyödyntää teollisuuden suurissa nestepakkauksissa. Joustava ja myös tyhjennettäessä ilmatiiviinä pysyvä nestesäkki nähtiin ennen kaikkea tynnyreiden korvaajana, joka helpottaa huomattavasti logistiikkaa.

– Raskaiden, kolisevien ja tilaa vievien tynnyreiden sijaan asiakkaidemme on käytön jälkeen huolehdittava vain tyhjistä säkeistä, toimitusjohtaja Jan Backman kertoo.

Innovatiivinen tuote herätti heti tuoreeltaan muutaman teollisuusjätin kiinnostuksen. Lisävauhtia antoi vuonna 1986 tuotteelle myönnetty kansainvälinen pakkausalan WorldStar-palkinto.

Materiaalinsäästö on myyntivaltti

Fluid-Bagin tuotteista peräti 97 prosenttia menee vientiin. Käytännössä yhtiö on suunnannut ulkomaille alusta alkaen, sillä kotimainen teollisuus ja sen myötä asiakaskunta kutistui 1990-luvun laman myötä.

Fluid-Bagin asiakkaat löytyvät kemian-, lääke-, voiteluaine- ja elintarviketeollisuudesta. Tuotteen käyttäjinä on muun muassa globaaleja öljy-yhtiöitä ja lääkealan jättiyrityksiä. Kotimaassa yhtiön pakkauksia hyödyntävät muun muassa maalinvalmistajat ja maidonjalostajat.

– Korkea hygienia ja mahdollisimman vähäinen raaka-ainehukka ovat nousseet entistä tärkeämmiksi myyntivalteiksi. Alakautta tyhjenevä säkkimäinen pakkaus pysyy ilmatiiviinä loppuun saakka ja se saadaan myös tyhjennettyä huomattavasti paremmin kuin esimerkiksi tynnyri, Backman selvittää.

Tuotteen monikäyttöisyydestä kertoo jotain se, että käyttökohteita on laidasta laitaan lääketeollisuuden tarpeista aina kaivoksiin.

– Kaivoksissa pehmeää säkkimäistä vaseliinikonttia on tynnyriä kätevämpää käsitellä ja ilmalta suljetussa pakkausjärjestelmässä voiteluaineet pysyvät puhtaina, toimitusjohtaja Backman painottaa.

Suunta rapakon taakse

Fluid-Bagilla on tuotantoa Pietarsaaren ohella Thaimaassa. Työntekijöitä on yhteensä noin 80, joista valtaosa kotimaassa. Lisäksi yhtiö työllistää alihankkijoita.

Yrityksen viennistä 70 prosenttia kertyy EU-alueelta. Sekä Pohjois-Amerikan että Aasian osuus on noin 10 prosenttia aluetta kohden.

Liikevaihto on kasvanut tasaisin askelin 11 miljoonan euron tuntumaan, mutta nyt yrityksellä on Backmanin mukaan edessään selkeä kasvuloikka. Sitä haetaan etenkin Yhdysvalloista, jossa panostetaan parhaillaan myyntiin ja markkinointiin.

– Tavoitteena on rikkoa liikevaihdossa 20 miljoonan euron raja vuonna 2020. Sitä varten olemme jo aloittaneet toimitilojen laajennushankkeet, toimitusjohtaja paljastaa.

Oy Fluid-Bag Ab
Vuonna 1984 perustettu pietarsaarelainen joustavien nestesäiliöiden valmistaja. Yhtiön tuotannosta 97 prosenttia menee vientiin. Päämarkkinat ovat Euroopassa ja Aasiassa. Asiakkaat löytyvät kemian-, lääke-, voiteluaine- ja elintarviketeollisuudesta. Noin 11 miljoonan euron liikevaihtoa tekevä yhtiö työllistää yhteensä 80 henkilöä. Pietarsaaren lisäksi tuotantoa on Thaimaassa. Tavoitteena on kasvattaa liikevaihto lähivuosina 20 miljoonaan euroon.

Team Finlandin rooli
Fluid-Bag on hyödyntänyt Team Finlandin palveluja monipuolisesti. Paikallisen ELY-keskuksen avulla on toteutettu kansainvälistymisprojekti kaivosteollisuuteen sekä etablointiprojekti Yhdysvaltain markkinoille.

Finpro on ollut apuna yhtiön suunnatessa Aasian kasvumarkkinoille, työntekijöiden rekrytoinnissa Singaporessa, partnerien rekrytoinnissa Australiassa sekä markkinatutkimuksen toteutuksessa Yhdysvalloissa. Tekesin kehitysprojektissa on puolestaan hiottu yhtiön tuote- ja palvelukonseptia. Finnveralta yhtiö on saanut investointilainaa.

Edistysaskeleita matkalla maailmalle
Fluid-Bag on suunnannut ulkomaille alusta alkaen. Team Finland -verkosto on ollut apuna etenkin silloin, kun yhtiö on hakenut jalansijaa kaukaisemmilta markkinoilta. Liikevaihto on kasvanut tasaisin askelin ja seuraavaksi edessä on selkeä kasvuloikka, johon yhtiö on valmistautunut toimitilojen laajennushankkein. Kasvua haetaan etenkin Yhdysvalloista, jossa panostetaan parhaillaan myyntiin ja markkinointiin.