Kun Auditorium Furniture Solutions Oy haki toimilupaa kaupparekisteristä, yrityksen nimi ei kelvannut. Alkuun lisättiin omistaja ja toimitusjohtaja Jari Jääskelän asuinkylän nimi Hamari, ja siitä saakka pyörät ovat pyörineet mutkitta.

– Aloitin silloisella P.O. Korhosella vuonna 2003. Siellä tehtiin 12-15-tuntisia päiviä. Lähdin pyörittämään auditorioliiketoimintaa vuonna 2006, ja lopulta ostin liiketoiminnan vuonna 2015. Itselläni oli tuotekehitystausta, joten halusin heti alkuun järkeistää prosesseja.

Jääskelän mukaan entisaikaan kauppojen tekemisen jälkeen saattoi kulua viikkoja ennen kuin mitään alkoi tapahtua. Vuodesta 2004 lähtien kaikki on ollut sähköisessä muodossa, ja työtä on tehty järjestelmällisemmin. Suunnittelun muuttuminen 3D muotoon on nostanut toiminnan uudelle tasolle.

Auditorioliiketoimintaa oli pyöritetty jo vuosia omana yksikkönä ja liiketoimintakauppa oli hyppy liikkuvaan junaan. Jääskelä tiesi, mihin oli ryhtymässä.

– Yrityksen omistajaksi siirtymisessä auttoi se, että tunsin liiketoiminnan läpikotaisin – ensin tulee ylämäki ja sitten muutaman vuoden päästä taas alamäki. Välillä on enemmän vientiä, välillä teemme enemmän Suomeen. Puoliso rohkaisi yrittäjyyteen. Ymmärsin hyvin nopeasti, ettei yrittäjyys ole sen kummempaa kuin että jatkaa oman työnsä tekemistä – sen minkä jo osaa.

Tuotantoa vain tarpeeseen

Jääskelän mukaan alkuaikojen suurin haaste oli tunnettuuden ja uskottavuuden saaminen. Liiketoimintakauppa tehtiin referensseineen päivineen, joten upouudella yrityksellä oli huimat 20 vuotta kokemusta, johon nojata. Referensseinä toimivat mm. Ruotsin valtiopäivät ja Portugalin Casa da Musica. Nyt uusia referenssejä on esimerkiksi Turun kaupunginteatteri, ja arkkitehdit ja suunnittelijat speksaavat Hamarin tuotteita ulkomaita myöten.

Tällä hetkellä Hamari työllistää täyspäiväisesti viisi henkilöä sekä muutaman osa-aikaisen ja freelancerin. Yrityksen valttikortti markkinoilla on palvelu ja asiakasymmärrys.

– Tämä on sitkeää toimintaa, ja pikavoittoja on erittäin harvoin. Meillä on pitkä tarjouskanta, ja heti kun pääsemme asiakkaaseen kiinni, pystymme tarjoamaan tälle jotain järkevää. Palvelua on sekin, että on varaa kieltäytyä. Meiltä on joskus kysytty, mikä on pienin määrä, jonka voimme toimittaa. Vastasimme, että puolikas tuoli: seinälle kääntyvä istuin. Teemme kaiken vain tarpeeseen, meillä ei turhaan varastoida.

Harkittua kasvua ja maailmanvalloitusta

Noin 70 prosenttia Hamarin liikevaihdosta tulee viennistä, joskin tämä vaihtelee vuosittain, ja nytkin on ollut monta hyvää projektia peräkkäin Suomeen. Vienti suuntautuu tällä hetkellä Ruotsiin, Tanskaan, Hollantiin ja Belgiaan, ja toimituksia on myös Japaniin ja Yhdysvaltoihin. Lisäksi Norjassa ja Portugalissa on hyviä ituja.
Japanin markkinat avautuivat P.O. Korhosen aikaan, ja uusia alkuja on syntynyt vanhojen kontaktien kautta. Jääskelän mukaan Japanin markkinat ovat opettaneet paljon, sillä paikalliset päästövaatimukset ja laatukäsitys ovat hyvin erilaisia kuin muualla. Maailmaa ei kuitenkaan valloiteta kertaheitolla.

– Jos yhtäällä vetää huonommin, voi toisaalta hakea tukijalkaa. Hamarin kokoisen yrityksen maailmanvalloitus pitää olla hyvin harkittua. Jotta voi myydä lisää, tulee suunnittelu- ja alihankintapuolen olla kunnossa – eli takalauta kuntoon, josta ponnistaa.

Trendeistä tietoisina, ajatonta valmistaen

Hamarin asiakkaat ovat lähinnä rakennusliikkeitä, yliopistoja, kouluja, teattereita, sairaaloja ja yrityksiä. Alan toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti, ja asiakkaiden toiveet sen myötä. Muutama vuosi sitten kysyttiin paljon monitilaratkaisuja, ja sitä kautta heräsi liikuteltavien yksiköiden ja teleskooppikatsomoiden kysyntä. Niiden rinnalla kysytään nyt langattomia sähköratkaisuja ja uusissa kouluissa suosittuja istumaportaikkoja.

Hamari koki ensimmäisen todellisen toimituspiikkinsä kesällä 2017, kun se toimitti muutamassa kuukaudessa yli 3 000 tuolia. Nyt yrityksellä on valmiina kolme uutta tuotetta ja neljäs tulossa. Se aikoo rekrytoida myynti- ja suunnittelutehtäviin ja tehdä hartiavoimin töitä. Tavoitteena on 3,5 miljoonan euron liikevaihto.

– Yrittäjän viisasten kivi on tämä: vaikka kuinka saat, älä jää tuijottamaan ja juhlimaan yksittäistä tilauslomaketta, vaan mene kohti seuraavaa. Ja kun ottaa sisään erilaisia ja mielenkiintoisia projekteja, ne tuovat yrityksen sisälle innostusta. Näillä opeilla Hamarin tilauskanta on toimituspiikin jälkeenkin viime vuoden tasolla, Jääskelä iloitsee.

Spurtti maailmalle Kasvupolun kautta
Hamari valittiin kesällä mukaan Kasvu Openin Itä-Uudenmaan Kasvupolulle, jossa se pääsi sadan finalistin joukkoon. Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yrityskasvun sparrausohjelma Kasvu Openia. Jääskelä on saanut henkilökohtaisen sparraajan, joka tukee Hamarin matkaa uusille markkinoille.

Hamarin seuraavana tavoitteena on testata, miten pohjoismainen auditoriotuoli toimii Ranskan ja Espanjan markkinoilla. Työ on tällä hetkellä kartoitusvaiheessa, mutta Jääskelä uskoo mahdollisuuksiin. Kuten aivan alussa, uusiin valloituksiin tulee etsiä rahoitus.

– Yrityskauppoja tehdessä ensimmäisiä hoidettavia asioita oli takausten hakeminen. Omaa pääomaa oli hieman ja siihen päälle vain oma tietotaito, ja se, että Finnvera lähti ensimmäisenä mukaan, oli meille todella tärkeää. Sen jälkeen olemme käyttäneet myös muita rahoitusinstrumentteja esimerkiksi toimituspiikeissä. Finnveralta olemme saaneet hyvää apua siihen, mikä instrumentti sopii mihinkin vaiheeseen, ja olen ollut suorastaan liikuttunut Finnveran reagointinopeudesta. Yrityksen nopeat käänteet vaativat nopeaa reagointia sekä yrittäjältä että rahoittajilta.

Yksi  ihmettelyn aiheita Jääskelälle on ollut, kuinka helppoa yrityksestä kuin yrityksestä on saada aikaan hypeä.

– Joskus mietin, monessako tapauksessa on oikeasti taustalla todellista tekemistä. Meidän tuotteemme tuoksuvat nahalle ja puulle, näissä istutaan ja nämä tuntuvat jossain – nämä eivät ole pelkkää hypeä.

Hamari Auditorium Furniture Solutions Oy

  • Valmistaa ja toimittaa auditorioratkaisuja ympäri maailman yhteistyössä asiakkaiden ja suunnittelijoiden kanssa.
  • Konttori ja näyttelytila Porvoossa, verstas ja logistiikkapiste Liedossa.
  • Työllistää vakituisesti viisi henkilöä.
  • Liikevaihto vuonna 2016 2,0 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuodesta 6 prosenttia. Ennuste tilikaudelle 2017 2, 2miljoonaa euroa.
  • http://www.hamari.pro/fi/