Etsi Finnverasta

Edellinen sivu

Finnvera mukana OAO Sovcomflot JSC -varustamon Arctech Helsinki Shipyard Oy:ltä tilaamien monitoimialusten rahoituksessa

14.12.2012

Finnvera takaa venäläisen OAO Sovcomflot JSC -varustamon Arctech Helsinki Shipyard Oy:ltä tilaamien kahden aluksen, yhteensä 160 miljoonan US-dollarin ostajaluotosta 80 prosenttia. Laina-aika on 12 vuotta aluksen luovutuksesta. Finnveran takuun saaja on ING Bank N.V., jonka ostajalle järjestämän luoton Finnveran tytäryhtiö Suomen Vientiluotto Oy rahoittaa.

– Suomalaisten yritysten kilpailukykyä pääomatavaraviennissä turvaa järjestelmä, jossa Finnvera antaa vientitakuun ja Suomen Vientiluotto rahoittaa ostajan pankilta saamaa vientiluottoa, Finnveran varatoimitusjohtaja Topi Vesteri kertoo.
Vientiluottojen rahoitus on ollut käytössä vuoden 2009 alusta eli rahoitusmarkkinoiden kriisiytymisestä lähtien.

Jäätä murtavien monitoimialusten työllisyysvaikutus alusta kohden on arviolta 500 henkilötyövuotta.

Molempien alusten kantavuus on 3 950 tonnia (DWT) ja pituus 94 metriä. Ensimmäinen alus luovutetaan joulukuussa 2012.

OAO Sovcomflot JSC -varustamo on Venäjän valtion täysin omistama ja kapasiteetilla (DWT) mitattuna maailman viiden suurimman energiaa kuljettavan varustamon joukossa.

varatoimitusjohtaja Topi Vesteri, puh. 029 460 2676

Puhelinvaihde

029 460 11 (ark. 8.00-16.15)

Rahoitusneuvonta